SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Uirá de Siqueira Farias Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, uirasiqueira@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0001-7286-1000
  • Daniel Teixeira Maldonado Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, São Paulo, Brasil, danieltmaldonado@yahoo.com.br
  • Vinicius dos Santos Moreira Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, vinicius_s_moreira@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-9451-6670
  • Elisabete dos Santos Freire Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, e-mail, elisabetefreire@uol.com.br https://orcid.org/0000-0002-7500-8352
  • Graciele Massoli Rodrigues Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, prof.graciel@usjt.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.65497

Keywords:

Systematic review. Education. Early Childhood Education. Physical Education.

Abstract

This research aimed to analyze scientific publications on School Physical Education in Early Childhood Education. An integrative review was carried out in all Education and Physical Education journals listed on Web-Qualis (2013-2016), classified from A1 to B5 available online, between 2010 to 2019. 81 studies were found on this theme. Curricula, pedagogical proposals and teaching experiences are being produced by Physical Education teachers who work in this schooling cycle from multiple manifestations of body culture, collective work and respect for children's knowledge. These teachers still face challenges that originate in college and are perpetuated in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uirá de Siqueira Farias , Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, uirasiqueira@yahoo.com.br

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Professor de Educação Física Escolar das redes municipais de São Paulo e Santo André - SP, com atuação na Educação Infantil e no Ensino Fundamental. Licenciado e Bacharel em Educação Física pela Faculdade Diadema (2008) e pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2009). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2013). É doutorando em Educação Física na Universidade São Judas Tadeu.

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, São Paulo, Brasil, danieltmaldonado@yahoo.com.br

Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2008). Especialista em Educação Física Escolar (2010) e em Pedagogia dos Esportes (2012) pela Universidade Gama Filho. Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2012). Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2016). Atuou como professor efetivo de Educação Física na Secretaria Estadual de Educação (2010-13), na Secretaria Municipal de Educação (2010-15) e no Centro Paula Souza (2014-15) no Ensino Fundamental, Médio e Técnico em São Paulo. Atualmente é professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo atuando no Ensino Médio e no Ensino Superior

Vinicius dos Santos Moreira, Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, vinicius_s_moreira@hotmail.com

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2019). Licenciado em Educação Física pela Universidade Metodista de São Paulo (2008). Bacharel em Educação Física pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (2010). Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Física Escolar pela Universidade Estácio de Sá (2015). Atualmente realiza o Doutorado em Educação Física na Universidade São Judas Tadeu. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física, Escola e Currículo (GEPEFEC). Atua desde 2011 na área da Educação Física Escolar com educação infantil, ensino fundamental e médio. Atualmente é professor efetivo nas redes Municipais de Educação de Santo André e São Paulo.

Elisabete dos Santos Freire, Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, e-mail, elisabetefreire@uol.com.br

Licenciada (1990) e Mestre (1999) em Educação Física pela Universidade de São Paulo e Doutora (2012) em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. É vice-coordenadora do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu e professora nos cursos de Pós-graduação e de graduação em Educação Física. Atuou, também, com o ensino da Educação Física na escola, trabalhando nos diferentes níveis de ensino da Educação Básica, o que motivou a escolha da principal linha de pesquisa a qual se dedica: Educação Física, Escola e Currículo. Nos últimos anos tem desenvolvido pesquisas sobre os saberes escolares a serem aprendidos nas aulas de Educação Física e, especialmente, sobre a construção de valores na escola. É Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física, Escola e Currículo - GEPEFEC.

Graciele Massoli Rodrigues, Universidade São Judas (USJ), São Paulo, São Paulo, Brasil, prof.graciel@usjt.br

Possui mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é professor titular da Escola Superior de Educação Física de Jundiaí e professora adjunto da Universidade São Judas Tadeu. É orientadora no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação Física - Mestrado e Doutorado - na Universidade São Judas Tadeu. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: educação física escolar, deficiência, educação física adaptada, esporte adaptado, dança e inclusão.

Published

2021-06-02

How to Cite

DE SIQUEIRA FARIAS , U.; MALDONADO, D. T.; DOS SANTOS MOREIRA, V.; DOS SANTOS FREIRE, E.; MASSOLI RODRIGUES, G. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AN INTEGRATIVE REVIEW. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.65497. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65497. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão