PHYSICAL EDUCATION TEACHING STUDENTS’ PROFILE AND THEIR EXPERIENCES WITH COMPETITVE GYMNASTICS

Authors

  • Bruna Sontag Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, sontagbruna@gmail.com
  • Verónica Gabriela Silva Piovani Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, veronica.piovani@unioeste.b
  • Jorge Both Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, jorgeboth@uel.br
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, parrarinaldi@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.61597

Keywords:

Professional Training, Gymnastics, Physical Education Teaching Degree

Abstract

The study analysed the characteristics of the entering students of the Physical Education Teaching Degree within the competitive gymnastics activities experienced during their Primary and Secondary Education. The sample was 168 students of four public universities of Paraná state. A socio demographic and closed ended questionnaire was used for data collection. Descriptive and inductive statistic was used for data analysis. The results showed that 81,5% of the students did not have competitive gymnastics during the Physical Education scholar lessons and 17.9% had the experience outside the school. Most of the student of the present study had their first contact with the competitive gymnastics at under graduation and this factor did not collaborate with learning during the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Sontag, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, sontagbruna@gmail.com

Graduada em Bacharelado em Educação Física pela Universidade Estadual de  Maringá. 

Verónica Gabriela Silva Piovani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, veronica.piovani@unioeste.b

Graduada em Educação Física pelo Instituto Superior de Educación Física (ISEF) - Universidad de la Republica (UDELAR) - Uruguai. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) - Brasil. Estudante de doutorado do Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEL/UEM - Brasil. Docente Assistente do Centro de Ciências Humanas, Educação e Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) - Brasil.

Jorge Both, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, jorgeboth@uel.br

Graduado em Educação Física e Especialista em Atividade Física Direcionada à Promoção da Saúde pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) - Brasil. Doutor e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) - Brasil. Docente Adjunto da Universidade Estadual de Londrina (UEL), atuando no Departamento de Educação Física e no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEL/UEM.

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, parrarinaldi@hotmail.com

Doutora e Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (Brasil), Especialista em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (Brasil) e graduada em Educação Física pela UEM (Brasil). Docente Associada-Tide C do Departamento de Educação Física da UEM. Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação Física (PROEF), no polo da UEM e docente do Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEL/UEM.

Published

2021-03-08

How to Cite

SONTAG, B.; PIOVANI, V. G. S.; BOTH, J.; BARBOSA-RINALDI, I. P. PHYSICAL EDUCATION TEACHING STUDENTS’ PROFILE AND THEIR EXPERIENCES WITH COMPETITVE GYMNASTICS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.61597. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/61597. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais