GYMNASTICS AS EXTRACURRICULAR ACTIVITY AT SCHOOL

COMBINING KNOWLEDGE OF ACROBATIC GYMNASTICS, COLLECTIVE ACROBACY AND GYMNASTICS FOR ALL

Authors

  • Laura Ribeiro Tostes Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, lautostes@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-4284-4319
  • Fernanda Raffi Menegaldo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, fernandamenegaldo@hotmail.com
  • Marco Antonio Coelho Bortoleto Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, bortoleto@fef.unicamp.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.60546

Keywords:

Physical Education, Gymnastics, Collective Acrobacy, Pedagogy

Abstract

In this study case, we analyse the teaching of gymnastics as an extracurricular practice in a private school in Piracicaba (SP) from non-participant observations and semi-structured interviews. This allows the conclusion that, although it is known as Acrobatic Gymnastics (GACRO, in Portuguese), the project combines characteristics of Collective Acrobacy and Gymnastics for All, a context that is evident through the flexibilization of GACRO sports rules and the adequacy of the practice to the school environment. We also highlight the formation of the responsible teachers and their motivations, the students' profile, the length of stay, the proposed activities and the participation in events – data raised in order to enhance an inclusive pedagogical practice which contributes to the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Raffi Menegaldo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, fernandamenegaldo@hotmail.com

Graduada em Educação Física na Universidade Estadual de Campinas (FEF-UNICAMP) nas modalidades Bacharelado e Licenciatura. Mestranda em Educação Física na área de Educação Física e Sociedade (2016-2018) na FEF-UNICAMP. Membro do Grupo de Pesquisa em Ginástica - GPG e do Grupo de Estudos de Educação Física no Desenvolvimento Infantil - GEEFIDI, ambos da Faculdade de Educação Física - FEF/UNICAMP. Integrante do Grupo Ginástico UNICAMP. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq no período de 2012-2013 e PIBIC/SAE - UNICAMP no período de 2014-2015, ambas na área de concentração Educação Física e Sociedade. Ex-atleta e professora de Ginástica Rítmica.

Published

2021-07-26

How to Cite

TOSTES, L. R.; MENEGALDO, F. R.; BORTOLETO, M. A. C. GYMNASTICS AS EXTRACURRICULAR ACTIVITY AT SCHOOL: COMBINING KNOWLEDGE OF ACROBATIC GYMNASTICS, COLLECTIVE ACROBACY AND GYMNASTICS FOR ALL. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.60546. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/60546. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais