School Physical education in the counteracting High School context (Law 13.415): The counterfire by the critical insistence and the articulation science, culture and work

Authors

  • Álcio Crisóstomo Magalhães Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás (ESEFFEGO)
  • Júlio César Apolinário Maia Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás (ESEFFEGO)

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v22.54757

Keywords:

Pedagogical work organization, School Physical Education, Law 13.415, Critical pedagogy.

Abstract

A gramscian optic asks how a world certain conception becomes hegemony. His suspicion is bourgeois revolutions created the conditions for the new productive matrix emergence, at the same time they inaugurated a new education system that is developed by the constant modern cultural organizations reform. This study sought to understand, through this thesis, the Physical Education’s place in the current Brazilian High School counteracting moment, therefore ascertains the participation of the sport, in its performance version, in the modern collective subject education, as well as the resistance, through radical criticism, to this rational procedure. It’s guided by Dialectical Historical Materialism, with a comprehensive and bibliographical typology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álcio Crisóstomo Magalhães, Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás (ESEFFEGO)

Licenciado em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia de Goiás – ESEFFEGO, bacharel em Comunicação Social pela Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás – FACOMB/UFG. Mestrado e Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, Membro do Lapelec (Laboratório de Pesquisa em Esporte, Lazer, Corpo e Educação), Membro da Rede CEDES – Goiás, pesquisador na área de Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Física Escolar.

Júlio César Apolinário Maia, Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás (ESEFFEGO)

Graduando do curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (Campus Goiânia ESEFFEGO). Técnico em Informática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (Campus Inhumas). Bolsista por meio do Projeto de ação extensionista Bushi. Integra os seguintes grupos acadêmicos: Corpo e Mente, onde se dedica ao estudo e pesquisa acerca da formação e intervenção do profissional de Educação Física; Laboratório de Pesquisas em Lazer, Esporte e Estudos do Corpo (LAPELEC), segundo o qual se encontra vinculado por meio do Programa Institucional de Voluntariado em Iniciação Científica (PIVIC) e desenvolve pesquisa acerca do cultivo das práticas esportivas, atividades físicas e de lazer na cidade de Goiânia.

Published

2019-10-18

How to Cite

MAGALHÃES, Álcio C.; MAIA, J. C. A. School Physical education in the counteracting High School context (Law 13.415): The counterfire by the critical insistence and the articulation science, culture and work. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. DOI: 10.5216/rpp.v22.54757. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54757. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais