APPROACHES OF MOTOR PRAXIOLOGY WITH INTERNAL ORGANIZATION’S CONCEPT IN BASE NATIONAL COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE - PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • João Francisco Magno Ribas Universidade Federal de Santa Maria.
  • Bruno Minuzzi Lanes Universidade Federal de Santa Maria
  • Felipe Menezes Fagundes Universidade Federal de Santa Maria
  • Lidiane Soares Bordinhão Universidade Federal de Santa Maria
  • Natiele Follmann Universidade Federal de Santa Maria
  • Raquel Valente de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria
  • Vagner Augusto de Oliveira Schmidt Universidade Federal de Santa Maria
  • William Daniel Bitencourt Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v22.54331

Keywords:

Internal Logic, Curriculum, Physical Education, Motor Praxiology.

Abstract

The National Curricular Common Base (BNCC) consists of the normative document that defines the set of knowledge constituent of Basic Education. At BNCC, the discipline of Physical Education is in the Language Area and classifies the corporal practices from three fundamental elements. In this study, the Internal Organization element of corporal practices adopted at the BNCC - Physical Education was analyzed, in light of the concept of Internal Logic of the Motory Praxiology (PM). For that, a theoretical analysis was made from the concept of Internal Logic, in relation to the Internal Organization element. It was verified that the Internal Logic can subsidize this fundamental element, based on PM criteria that systematize these corporal practices.

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Author Biographies

João Francisco Magno Ribas, Universidade Federal de Santa Maria.

 Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e Pós-doutor pelo Institut Nacional dÉducació Fisica de Catalunya (2009).

Docente do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria.

Bruno Minuzzi Lanes, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria

Felipe Menezes Fagundes, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Física- UFSM 

Lidiane Soares Bordinhão, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria

Natiele Follmann, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Física- UFSM 

Raquel Valente de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Física- UFSM 

Vagner Augusto de Oliveira Schmidt, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Física- UFSM 

William Daniel Bitencourt, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2019-10-18

How to Cite

RIBAS, J. F. M.; LANES, B. M.; FAGUNDES, F. M.; BORDINHÃO, L. S.; FOLLMANN, N.; OLIVEIRA, R. V. de; SCHMIDT, V. A. de O.; BITENCOURT, W. D. APPROACHES OF MOTOR PRAXIOLOGY WITH INTERNAL ORGANIZATION’S CONCEPT IN BASE NATIONAL COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE - PHYSICAL EDUCATION. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. DOI: 10.5216/rpp.v22.54331. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54331. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ensaios