CURRICULUM, PHYSICAL EDUCATION AND MARABAIXO: FOUNDING PATHS FOR INSERTION OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN AMAPÁ SCHOOL

Authors

  • Bruna Cardoso Gonçalves Universidade Federal do Amapá
  • Paulo Magalhães Monard Nascimento Governo do Estado do Amapá
  • Alvaro Adolfo Duarte Alberto Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v22.53497

Keywords:

Marabaixo, Physical Education, Curriculum.

Abstract

The Marabaixo is an Afro-Brazilian cultural manifestation of the State of Amapá, which represents a movement of resistance/struggle against the oppression of the black population. The present article aimed to analyze ways to overcome the absence/ secondaryization of Marabaixo in Physical Education classes in Amapá, taking as reference the curricular studies and the identities of brazilian Physical Education. We have identified that the challenge of including Marabaixo as content of Physical Education teaching in the schools of Amapá can be confronted by the perspective that recognizes that the objectives of this curricular component are centered in the meanings and meanings of the manifestations of the body as the cultural patrimony of humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Cardoso Gonçalves, Universidade Federal do Amapá

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação, na linha de pesquisa Educação, Culturas e Diversidades da Universidade Federal do Amapá. Possui Pós-Graduação Lato-Sensu em Gestão e Docência do Ensino Superior (2013). Graduada em Licenciatura em Educação Física (2009). Possui experiência na Educação Superior no curso de Licenciatura em Educação Física (modalidade EAD, na Universidade Federal do Amapá - UNIFAP). Atualmente, atua como professora na Educação Básica, na rede pública de Ensino do Estado do Amapá.

Paulo Magalhães Monard Nascimento, Governo do Estado do Amapá

Mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Amapá-UNIFAP (2016), Licenciado em Educação Física pela UNIFAP (2009). No campo da pesquisa, tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação e Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação Profissional; Currículo; Educação Física e Saúde Coletiva; Escola. Na docência possui afinidade com as áreas da Pedagogia do Movimento Humano e da Saúde Coletiva.

Alvaro Adolfo Duarte Alberto, Universidade Federal do Amapá

Possui Doutorado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu-SP (2014); Mestrado em Educação Física pela Universidade de Matanzas - Cuba (2001), título revalidado no Brasil pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC; especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Salgado Oliveira (1996) e graduação em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (1982). Atualmente é Professor Adjunto II da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP / Departamento de Educação e Programa de Mestrado em Ciências da Saúde. Tem experiência na área de Educação Física com ênfase no ensino fundamental, médio e superior, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Formação de Professores, Atividade Física na Promoção de Saúde e Lazer.

Published

2019-09-06

How to Cite

GONÇALVES, B. C.; NASCIMENTO, P. M. M.; ALBERTO, A. A. D. CURRICULUM, PHYSICAL EDUCATION AND MARABAIXO: FOUNDING PATHS FOR INSERTION OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN AMAPÁ SCHOOL. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. DOI: 10.5216/rpp.v22.53497. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53497. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão