SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE

Authors

  • Camila Fagundes de Oliveira UFRGS
  • Lisandra Oliveira e Silva UFRGS
  • Vicente Molina Neto UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v14i2.11447

Keywords:

Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.

Abstract

This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Fagundes de Oliveira, UFRGS

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Professora de Educação Física da Rede Municipal de Ensino de Alvorada-RS.

Integrante do Grupo de Pesquisas Qualitativas Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educacção Física da EsEF/UFRGS.

Lisandra Oliveira e Silva, UFRGS

Estudante do curso de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008-atual).

Professora Licenciada da Prefeitura Municipal de Guaíba/RS. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar.

Integrante do Grupo de Pesquisas Qualitativas Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educacção Física da EsEF/UFRGS.

Vicente Molina Neto, UFRGS

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação - Universidad de Barcelona (1996). Realizou Pós-Doutorado na Universidade de Barcelona (2003-2004) e é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Coordena o Grupo de Pesquisa F3P-EFICE e participa do Grupo Formación Inovación y Nuevas Tecnologias e do Centro de Estudios sobre los Cambios en la Cultura y en la Educación, ambos da Universidade de Barcelona.

 Tem experiência na área da Formação de Professores de Educação Física, na Prática Pedagógica desse coletivo docente e no Esporte Escolar, ensinando e pesquisando, principalmente, sobre os seguintes temas: educação física, ensino fundamental, prática pedagógica, formação de professores de educação física.

Published

2011-09-13

How to Cite

DE OLIVEIRA, C. F.; E SILVA, L. O.; NETO, V. M. SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE. Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 2, 2011. DOI: 10.5216/rpp.v14i2.11447. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais