Municipal Elections 2020:

Electoral Communication and Voting Decision During the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v25.72323

Keywords:

Social networks, pandemic, Election advertising on the internet, Election campaign, vote

Abstract

This article aims to identify the actions of electoral communication of candidates for mayor that most influenced voters in the decision to vote in the 2020 elections, considering the scenario of the covid-19 pandemic. This is a survey-type research through an online self-administered questionnaire, carried out between March and May 2021. The results indicate that the digital environment, in particular, social networks, were central to the electoral communication strategy, either by the candidates or by the voters, who also used this medium to seek information about the candidates. The results also confirm that different factors of a rational and emotional nature influence the decision to vote and that the pandemic of the new coronavirus impacted the elections, as the personal contact between candidate and voter was limited. There was also a perception of an increase in voters' responsibility in choosing candidates and a favoring of candidates already known and present in political and communication environments.

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Author Biographies

Stéphane Figueiredo Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, steph.figueiredo.f@gmail.com

´Mestre em Comunicação e Territorialidades pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes (2022), pós-graduada em Pedagogia: gestão e docência pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná Ead PUCPR (2019), especialista em Marketing pela Universidade de Vila Velha UVV (2014) e graduada em Publicidade e Propaganda pela Faculdade Novo Milênio (2012). Áreas de pesquisa: comunicação política, marketing político eleitoral, discurso político e poder.

http://lattes.cnpq.br/4165160793678689

Ruth de Cássia dos Reis, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, ruthdosreis@gmail.com

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002), com estágio pós-doutoral no Instituto Universitário de Lisboa (2017). Professora titular da Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Comunicação Social. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Territorialidades (Póscom/Ufes), coordena o Grupo de Estudos em Comunicação Cultura e Discurso (Grudi), tendo como temas preferencias comunicação em ambientes digitais, cultura contemporânea, jornalismo e discurso. Atualmente, desempenha a função de Superintendente de Comunicação da UFES. 
http://lattes.cnpq.br/2483123134241477

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Published

2022-10-11

How to Cite

FIGUEIREDO FERREIRA, S.; REIS, R. de C. dos. Municipal Elections 2020:: Electoral Communication and Voting Decision During the Covid-19 Pandemic. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 25, p. 565–587, 2022. DOI: 10.5216/ci.v25.72323. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/72323. Acesso em: 26 dec. 2024.