Between need and sociability:

changes in consumer relations in the Covid19 pandemic

Authors

  • Marcia Perencin Tondato Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, e-mail: mptondato@gmail.com.
  • Dayse Maciel Araujo Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, e-mail: dmaraujo04@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v24.69073

Keywords:

Communication, Consumption, Sociability

Abstract

Here we discuss the consumption relationships in the scenario of social isolation in response to the Covid-19 pandemic.  We interviewed small sellers about the forms of dissemination and communication used during the isolation. On the consumer side, we carried out a survey, which reached 358 respondents, to investigate changes in consumption practices, including contact with dealers, choices and payment options. The results pointed to a revaluation of local commerce, the return to sociability based on social interaction, marked by sharing meanings, based on consumption articulated in “relation to specific ways of living” (SLATER, 2002, p. 90).

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Author Biographies

Marcia Perencin Tondato, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, e-mail: mptondato@gmail.com.

Doutora pela ECA-USP. ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing. Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas de Consumo - Stricto Sensu. Pós-doutoranda UnB

Dayse Maciel Araujo, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, e-mail: dmaraujo04@gmail.com

Doutora em Comunicação e Práticas de Consumo (ESPM), especialista em varejo (FIA-USP), graduada em Engenharia de Alimentos (UNICAMP). Membro do GP CNPq Comunicação, Consumo, Identidades socioculturais.

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Published

2021-12-30

How to Cite

TONDATO, M. P.; MACIEL ARAUJO, D. Between need and sociability: : changes in consumer relations in the Covid19 pandemic. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/ci.v24.69073. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/69073. Acesso em: 17 jul. 2024.