A pandemia de COVID-19 sob a ótica da complexidade

acaso, desordem e incertezas no ensino de publicidade

Authors

  • Lara Timm Cezar Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, laratcezar@gmail.com
  • Ariadni Ferrer Guimarães Frantz Loose Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, adiloose@gmail.com
  • Juliana Petermann Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, petermann@ufsm.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v25.67681

Keywords:

Publicidade, Complexidade, Ensino, Covid-19, Sistema

Abstract

In this study we connect the teaching of advertising in the context of the Covid-19 pandemic to the theory of complexity. We seek to analyze advertising teaching which adheres to remote teaching methodologies as an emergency measure in the pandemic scenario and associate it with complex thinking, based on concepts such as uncertainty, disorder and accident, through Edgar Morin (2015). Methodologically, we collect data in an exploratory way, with the accomplishment of a documentary research. Finally, we consider the pandemic to be an accident that causes disorder in the advertising system and we understand that there are transformations in the teaching of advertising that have been catalyzed or neutralized by the pandemic.

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Author Biographies

Lara Timm Cezar, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, laratcezar@gmail.com

Mestranda em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria, investiga as transformações do sistema publicitário e os impactos no ensino de publicidade e propaganda, sendo pesquisadora do grupo de pesquisa Nós Pesquisa Criativa. Graduada em Comunicação Social habilitação em Publicidade e Propaganda e graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Uninter. Bolsista Capes (2020).

Ariadni Ferrer Guimarães Frantz Loose, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, adiloose@gmail.com

Mestranda no programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisadora do grupo Nós Pesquisa Criativa. Bolsista Capes.

Juliana Petermann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, petermann@ufsm.br

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria (2003), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). Atualmente é professora associada do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria e professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação da mesma universidade. 

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Published

2022-09-08

How to Cite

CEZAR, L. T.; LOOSE, A. F. G. F.; PETERMANN, J. A pandemia de COVID-19 sob a ótica da complexidade: acaso, desordem e incertezas no ensino de publicidade. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 25, p. 391–406, 2022. DOI: 10.5216/ci.v25.67681. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/67681. Acesso em: 27 jul. 2024.