Mediatização e enunciação jornalística

reflexões epistemo-metodológicas sobre a articulação entre abordagens quantitativa e qualitativa (AC e AD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v25.67488

Keywords:

Mediatization, Enunciation, Journalism, Methodology, Discourse

Abstract

Starting from the perspective that the technical devices of communication influence the enunciation and, therefore, in the construction of meaning, this text seeks to demonstrate how the articulation between quantitative and qualitative research can constitute an epistemo-methodological path to the challenges of the analysis of journalistic enunciation in the complex contemporary media landscape. To do so, we conducted, in an introductory way, a reflection on the phenomenon of mediatizacion and its implications in journalism. In sequence, we show that qualitative and quantitative approaches share the same epistemological functions and we also outline their specificities and aspects common to both. Finally, we present an investigation, in which the central question and the research conditions requested the articulation and overlap between the quantitative approach to Content Analysis (AC) and the qualitative approach to Discourse Analysis (AD) with a socio-discursive aspect.

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Author Biographies

Claudiane de Oliveira Carvalho , Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, claudianecarvalho29@gmail.com

Professora visitante no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCOM -UFPA). Doutora e mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), graduada em Comunicação Social - Jornalismo (UFBA). Realizou estágios de pós-doutoramento em mediatização e circulação do discurso informativo na UFBA e INCT IN-TREE.

Giovandro Marcus Ferreira , Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, giovandro.ferreira@gmail.com

Professor Titular da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia, na qual integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas e coordena o Centro de Estudo e Pesquisa em Análise do Discurso e Midia (CEPAD) e o Centro de Estudo em Comunicação, Democracia e Cidadania (CCDC).

Clarissa Viana Matos de Moura, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, clarissa.viana@gmail.com

É jornalista e doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (POSCOM-UFBA), com estágio doutoral na Université Paris 2 - Panthéon Assas, França (2015 - financiado pela CAPES). Integra o Centro de Comunicação, Democracia e Cidadania (CCDC) e o Centro de Estudo e Pesquisa em Análise do Discurso (CEPAD) como pesquisadora. Possui especialização em Gestão Estratégica Pública pela Universidade Estadual de Campinas e mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA.

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Published

2022-12-19

How to Cite

CARVALHO , C. de O.; FERREIRA , G. M.; VIANA MATOS DE MOURA, C. Mediatização e enunciação jornalística: reflexões epistemo-metodológicas sobre a articulação entre abordagens quantitativa e qualitativa (AC e AD) . Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 25, p. 741–762, 2022. DOI: 10.5216/ci.v25.67488. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/67488. Acesso em: 21 dec. 2024.