Peer Review in Science

Limits and Possibilities of Scientific Practice in the Light of Bourdieu's Field Theory

Authors

  • Claudio Silva Instituto Federal de Brasília (IFB), Brasília, Brasil, claudio.silva@ifb.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v24.67016

Keywords:

Peer Review, Science, Intellectual Ontogenesis

Abstract

This work aims to reflect on the peer review in science in the light of the contributions of Bourdieu's sociology in the perspective of perceiving the pedagogical effects of this process for the researcher's intellectual development. Based on the concepts found in Bourdieu's field theory, it presents the elements that make peer review a microcosm of the broader scientific practices and the strategies that agents find to convert this process into a space for learning and development. The discussion revealed that peer review is a place that, in addition to the struggle for the monopoly of scientific authority, is a space for learning the operating modes of science. For the researcher, it is an excellent opportunity to understand the different processes that make science a space for struggles and disputes. Concludes by presenting the concept of intellectual ontogenesis, taking it as an explanatory category of learning experiences in science, but also as a result of the contradictions of the process of accumulating prestige in scientific fields, resulting from the uneven distribution of recognition of scientific authority among researchers .

Downloads

Download data is not yet available.

References

BJÖRK B.C.; P. CATANI. Peer review in megajournals with traditional scholarly journals: does it make a difference? Learned Publishing. v. 29, p. 9-12, 2016.

BRAMBILLA, S. D. S. et al. Interfaces entre os campos da comunicação e da informação. Comunicação & Informação, v. 10, n. 2, p. 21-33, ago. 2010.

BOURDIEU, P. Homo academicus. Buenos Aires: Siglo XXI, 2008.

BOURDIEU, P. O campo científico (Le champ scientifique). Actes de la Recherche en Sciences Sociales, v. 2, n. 3, p. 84–104, 1976.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

BOURDIEU, P. Razones prácticas. Barcelona: Anagrama, 1997.

CAÑO, A.; LUNA, F. PISA: competência científica para el mundo del mañana. Bilbao: ISEI.IVEI, 2011. .

CATANI, A. M. A sociologia de Pierre Bourdieu (ou como um autor se torna indispensável ao nosso regime de leituras). Educação & Sociedade, v. 23, n. 78, p. 57–75, 2002.

CUNHA, M. I. da. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, p. 45–68, 2003.

FOX, C. W.; BURNS, C. S.; MEYER, J. A. Editor and reviewer gender influence the peer review process but not peer review outcomes at an ecology journal. Functional Ecology, v. 30, p. 140–153, 2016. Disponível em: https://besjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1365-2435.12529. Acesso em: 19 ago. 2020.

HORROBIN, D. F. The philosophical basis of peer review and the suppression of innovation. JAMA: the journal of the American Medical Association, v. 263, n. 10, p. 1438–1441, 1990.

MARTÍNEZ, G. S. La revisión por pares y la selección de artículos para publicación. Revista Colombiana de Psicologia, v. 21, n. 1, p. 27–35, 2012.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. São Paulo: Workshopsy, 1995.

NIELSEN, K. H. Scientific Communication and the Nature of Science. Science & Education, 2012.

PETERS, G. A ciência como sublimação: o desafio da objetividade na sociologia reflexiva de Pierre Bourdieu. Sociologias, v. 19, n. 45, p. 336–369, ago. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1517-45222017000200336&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 19 ago. 2020.

PINE, D. S. Editorial: The difficulties and privileges of the editor. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 49, n. 9, p. 897–899, 2008.

RIBEIRO, M. T. R. O espaço dos possíveis, de Pierre Bourdieu. Ciências Sociais Unisinos, v. 50, n. 2, 2014.

SERRA, F. a. R.; FIATES, G. G.; FERREIRA, M. P. Publicar é difícil ou faltam competências? O desafio de pesquisar e publicar em revistas científicas na visão de editores e revisores internacionais. RAM, v. 9, n. 4, p. 32–55, 2008.

SILVA, C. N. N. da. Ontogênese intelectual: o potencial pedagógico da revisão por pares no desenvolvimento da competência científica de pesquisadores em diferentes áreas do conhecimento. 2016. 165 f.l. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/21015. Acesso em: 1 dez. 2020.

VERMEIJ, G. J. J. Biosci, v. 27, n. 5, 2002. Disponível em: https://www.ias.ac.in/article/fulltext/jbsc/027/05/0451-0452. Acesso em 15 nov. 2020.

Published

2021-12-30

How to Cite

SILVA, C. Peer Review in Science: Limits and Possibilities of Scientific Practice in the Light of Bourdieu’s Field Theory. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/ci.v24.67016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/67016. Acesso em: 17 jul. 2024.