O cinema-game

relações entre cinema expandido, interatividade e videogame

Authors

  • Luciano Marafon Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba, Paraná, Brasil, lucianomarafon07@gmal.com
  • Denize Araujo Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba, Paraná, Brasil, denizearaujo@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v23.66280

Keywords:

Expanded Cinema, Interactivity, Video game, Life is Strange, Bandersnatch

Abstract

Aims to contextualize and dialogue with expanded cinema and the new media and technological possibilities, in addition to bringing new configurations of narratives, exemplifying and identifying interactive films that dialogue with video games, and games that dialogue with cinema. For this, the corpus used in the research includes the interactive film produced and shown by Netflix, Bandersnatch (2018) and the video game Life is Strange (2015). Putting into debate a cinema that disfigures classic cinema to insert new perceptions of production, exhibition and consumption, as well as the deconfiguration of the spectator and player himself, both take on other forms, since the media is no longer the same. Finally, we
point out attributes identified both in the film and in the game (already mentioned) that reveal 
the convergence of these contents, in addition to exemplifying common points of interactivity present in the research corpus.

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Author Biographies

Luciano Marafon, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba, Paraná, Brasil, lucianomarafon07@gmal.com

Mestrando em Comunicação e Linguagens pela UTP, bolsista PROSUP-CAPES. Especialista em Intermídias Visuais - Cinema pela UTP. Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela 

Denize Araujo, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba, Paraná, Brasil, denizearaujo@hotmail.com

PhD em Comp Lit, Cinema & Arts - Univ. of California, Riverside, USA. Pós Doutora em Cinema e Artes- Univ. Algarve, Portugal. Docente da Pós graduação lato e stricto sensu da Universidade Tuiuti do Paraná. 

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Published

2020-12-16

How to Cite

MARAFON, L.; ARAUJO, D. O cinema-game: relações entre cinema expandido, interatividade e videogame. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/ci.v23.66280. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/66280. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cinema, Mídia e Tecnologia – narrativas e linguagens nas paisagens