Digital images and their techno-aesthetic paradoxes in the reinvention of cinema

Authors

  • Denise Azevedo Duarte Guimarães Universidade Tuiuti, Curitiba, Paraná, Brasil, denise.guimaraes@utp.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v23.66224

Keywords:

Virtual images, Computerized iconography, Digital cinema

Abstract

Abstract

Investigates the morphogenesis of virtual images, as well as their ways of transmission; aiming to understand its strength and influence in cinema and in audiovisual media, as numerical images provide them with unusual features. We start from the premise that the emergence of an innovative audiovisual art stems from the computerized iconography that explores new forms and synesthetic effects, encompassing the open imagination of virtualities. We intend to develop some reflections on cinematographic productions in its alliance with image technologies that provide it with new paradigms, new denominations and, even, the problematization of its supposed “deaths”. Methodologically, we start from the exposition of theoretical assumptions related to the concept and the creation of technological images; to, in a second moment, focus on the current cinematic language; aiming to discuss techno-aesthetic issues that enable a reinvention of cinema; with emphasis on certain more recent designations that have been attributed to it, due to digitization.

Keywords: Virtual images. Computerized iconography. Digital cinema.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Azevedo Duarte Guimarães, Universidade Tuiuti, Curitiba, Paraná, Brasil, denise.guimaraes@utp.br

Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e docente aposentada na mesma Universidade. É Professora do  PPGCom da Universidade Tuiuti do Paraná e Coordenadora da Linha de Pesquisa Estudos de Cinema e Audiovisual. Integra o GP Comunicação, Imagem e Contemporaneidade- CIC- UTP/CNPq. Tem vários livros, capítulos e artigos publicados. É Editora Científica da Revista INTERIN.  ORCID-http://orcid.org/0000-0002-8334-5463 

References

BROWN, William. Supercinema. Film-Philosophy for the Digital Age. New York- Oxford: Berghahn, 2015.

CHKLOVSKI, Victor. A arte como procedimento. In: EIKHENBAUM, Boris et al. Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1978. p. 39-56.

COUCHOT, Edmond. Image Puissant Image. Revue d'Esthétique, n. 7, p. 123-133, juin, 1984. :Disponível em http://archive.olats.org/livresetudes/etudes/couchot1984.php. Acesso em 12 nov. 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1995.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas,SP: Papirus, 1997.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.

PEIRCE,Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1990.

PLAZA, Júlio; TAVARES, Mônica Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: HUCITEC, 1998.

VIRILIO, Paul. O espaço crítico. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1980.

Published

2020-12-14

How to Cite

AZEVEDO DUARTE GUIMARÃES, D. Digital images and their techno-aesthetic paradoxes in the reinvention of cinema. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/ci.v23.66224. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/66224. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cinema, Mídia e Tecnologia – narrativas e linguagens nas paisagens