Deus ex-machina: an analysis ofthe electronicchurchphenomenonin the Brazilian media

Authors

  • Gilson Soares Raslan Filho UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS - Campus Divinópolis

DOI:

https://doi.org/10.5216/36979

Keywords:

Media. Religiousmarket. Catholicism. Neo-Pentecostalism. Brazil.

Abstract

Although it is natural that Brazil, a country of Catholic colonization, has tissue culture according to this matrix, this naturalization, in the presence of religion in the media, wins contours that expose a dispute deeper. In the war to maintain its hegemony, the Catholic Church, in its diversity, was always present in the programming of the electronic media in Brazil, either with access to public subsidies, whether for the allocation of spaces for secular vehicles. In recent years, this phenomenon was recrudescido: the increase inelectronicchurch, mainly controlled by neo-Pentecostal leaders, did Catholic leaders to move towards a greater presence in the media spectrum. This article aims to follow religious tactics for the presence and control of the electronic media and and finallyposes the question: what does it mean, for the fabric of contemporary Brazilian imagination, this association between the media and religion?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilson Soares Raslan Filho, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS - Campus Divinópolis

Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade de São Paulo (USP),mestre em Estudos Literários e graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor na Universidade do Estado de Minas Gerais (UFMG). Brasil, Divinópolis, MG.

References

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Ars Poética, 1992.

ARMSTRONG, K. Em nome de Deus: o fundamentalismo no judaísmo, no cristianismo e no islamismo. São Paulo: Cia das Letras, 2001.

ASSMANN, H. Igreja eletrônica e seu impacto na América Latina. Petrópolis: Vozes, 1986.

ATHAYDE, P. Rádios comunitárias: na onda da política. Revista Carta Capital, São Paulo, 2006.

BELTRAMIM, M. Rede Vida. Disponível em: < http://signisbrasil.org.br/noticias/ver/rede-vida>. Acesso em: 27 out. 2015.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014.

CAMPOS, L. S. Teatro, templo e mercado: organização e marketing de um empreendimento neopentecostal. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Simpósio Editora: Unesp, 2004.

CARRANZA, B. Renovação carismática católica: origens, mudanças e tendências.

Aparecida: Santuário, 2000.

CASTRO, D. Afiliadas se rebelam contra igreja na Band. Folha de São Paulo, São Paulo, 2003.

Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u29849.shtml>. Acesso em:

out. 2015.

CHALITA, G. Eu acredito em milagres: a história de padre Jonas Abib. São Paulo: Canção Nova,

DANTAS, E. O lado sombrio da Renascer: golpes, contratos irregulares e processos fazem parte do dia-a-dia de uma das igrejas que mais crescem no Brasil. Revista Época, São Paulo, 2002.

Disponível: < http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EDR759575856,00.html>. Acesso em:

out. 2015.

FONSECA, A. B. Evangélicos e mídia no Brasil. São Paulo: EDUSF, 2006.

GOMES, P. G. Processos midiáticos e construção de novas religiosidades: dimensões históricas. In:

Cadernos Instituto Humanas Unisinos, 8. ed., p. 6-10, 2004.

JIMENEZ, K. Band vende horário nobre a evangélicos. Estadão, São Paulo, 2002. Cultura.

Disponível em: < http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,band-vende-horario-nobre-a-

evangelicos,20021213p6705>. Acesso em: 28 out. 2015.

LIMA, V. A.; LOPES, C. A. Rádios comunitárias: coronelismo eletrônico de novo tipo (1999-2004) - as autorizações de emissoras como moeda de barganha política. São Paulo: Observatório da

Imprensa; PROJOR, 2007. Mimeografado

LÖWY, M. Guerra dos deuses: religião e política na América Latina. Petrópolis: Vozes, 2000.

MARIANO, R. Neopentecostais: sociologia do novo pentecostalismo no Brasil. São Paulo: Loyola,

ORO, A. P.; CORTEN, A.; DOZON, JP. (Orgs.). Igreja Universal do Reino de Deus: os novos conquistadores da fé. São Paulo: Paulinas, 2003.

PRANDI, R. Um sopro do espírito: a renovação conversadora do catolicismo carismático.

São Paulo: Edusp; Fapesp, 1997.

SANTANA, L. K. A. Religião e mercado: a mídia empresarial-religiosa. Revista de Estudos da Religião, São Paulo, n. 1, p. 54-67, 2005. Disponível em:

http://www.pucsp.br/rever/rv1_2005/p_santana.pdf. Acesso em: 28 out. 2015.

Published

2015-12-04

How to Cite

RASLAN FILHO, G. S. Deus ex-machina: an analysis ofthe electronicchurchphenomenonin the Brazilian media. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 2, p. 53–72, 2015. DOI: 10.5216/36979. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/36979. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos