Agenda setting: the media as builder of social reality

Authors

  • Rhayssa Fernandes Mendonça Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás (GO), Brasil.
  • Ana Carolina Rocha Pessôa Temer Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás (GO), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5216/35712

Keywords:

Agenda Setting. Effects on Long-Term. Social Representations.

Abstract

This article discusses the studies of the effects on long-term, focusing on those involving the Agenda Setting. The theoretical current studies the effects of media and has been developed by researchers Maxwell McCombs and Donald Shaw. The research began in the late of 60s during the presidential elections in the United States and developed, whose central premise the assertion that the mass media are able to identify themes and issues of the people’s agenda. This ability indicates a consistency of media in defining the social reality and the power to modify the images in the world. At the end, there is a correlation with the Theory of Agenda Setting and Theory of Social Representations, current Social Psychology. The main authors are McCombs (2009), Wolf (2005), Temer and Nery (2009) and Moscovici (2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rhayssa Fernandes Mendonça, Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás (GO), Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás. Brasil, Goiás (GO), Goiânia

Ana Carolina Rocha Pessôa Temer, Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás (GO), Brasil.

Doutora e Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, Especialista em Sociologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Comunicação pela Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) na Universidade Federal de Goiás (UFG). Brasil, Goiás (GO), Goiânia.

References

BRAGA, C. F.; CAMPOS, P. H. F. Representações sociais, situações potencialmente comunicativas e conflito: o caso da reserva indígena Raposa Serra do Sol (2005-2009). Curitiba: Appris, 2012.

FORMIGA, F. de O. N. A evolução da hipótese de agenda-setting. 2006. 93 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação)-Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

HOHLFELDT, A. Os estudos sobre a hipótese de agendamento. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 7, p. 42-51, nov. 1997.

MCCOMBS, M. Estabeleciendo la agenda. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2006

MCCOMBS, M. A Teoria da Agenda: a mídia e a Opinião. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais. Investigações em Psicologia Social. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

NASCIMENTO-SCHULZE, C. M.; CAMARGO, B. V. Psicologia social: representações sociais e métodos. Temas em Psicologia, Santa Catarina, v. 8, n. 3, p. 281-299, 2000.

NERY, V. C. A; TEMER, A. C. R. P. Para entender as Teorias da Comunicação. 2. ed. Uberlândia: Asppectus, 2009.

SPINK, M. J. P. As representações sociais como formas de conhecimento. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 300-308, 1993.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação de massa. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2015-06-15

How to Cite

MENDONÇA, R. F.; TEMER, A. C. R. P. Agenda setting: the media as builder of social reality. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 1, p. 192–207, 2015. DOI: 10.5216/35712. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/35712. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Caderno Casadinho Procad UFG - UFRJ