Advertising, cultural studies and your paradigms in decoding advertisements, by Judith Williamson

Authors

  • Rodolfo Rorato Londero Universidade Estadual de Londrina. Londrina. Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.5216/31599

Keywords:

Advertising. Cultural Studies. Structuralism.

Abstract

The purpose of this paper is to review Decoding Advertisements, by Judith Williamson, a major work of Cultural Studies about advertising. The paper describes how the two paradigms of Cultural Studies (“culturalism” and structuralism) are associated in the Williamson’s work, indicating the structuralist paradigm as the most influential, as shown in the author’s predilection for Barthesian semiology, Althusserian concept of interpellation and Lacanian notion of mirror stage. Regarding the culturalist paradigm, linked to Marxist thought, we note that Williamson concedes some misconceptions, as demonstrated using its critics. The main criticism to Decoding Advertisements is to explain advertising only as structure, without addressing it as process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodolfo Rorato Londero, Universidade Estadual de Londrina. Londrina. Paraná.

Doutor em Estudos Literários pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor do Departamento de Comunicação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Brasil, Paraná, Londrina.

References

ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

BARTHES, R. Mitologias. São Paulo: DIFEL, 1980.

BARTHES, R. A mensagem publicitária. In: A aventura semiológica. Lisboa: Edições 70, 1987.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulações. Lisboa: Relógio d'Água, 1991.

DYER, G. Advertising as communication. London: Methuen, 1982.

FRANÇA, V. V. O objeto da comunicação/a comunicação como objeto. In: HOHFELDT, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.

HALL, S. Estudos Culturais e seu legado teórico. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003. p. 199-218.

HALL, S. Significação, representação, ideologia: Althusser e os debates pós-estruturalistas. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

HARMS, J.; KELLNER, D. Toward a Critical Theory of Advertising. Illuminations. [S.l.]. Disponível em: <http://www.uta.edu/huma/illuminations/kell6.htm>. Acesso em: 23 mar. 2014.

LEISS, W.; KLINE, S.; JHALLY, S. Social Communication in Advertising: persons, products and images of well-being. London: Methuen, 1986.

MARX, K. O 18 Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Martin Claret, 2008.

MATTELART, A.; NEVEU, E. Introdução aos estudos culturais. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

MCCRACKEN, G. Cultura & Consumo II: mercados, significados e gerenciamento de marcas. Tradução Ana Carolina Balthazar. Rio de Janeiro: MAUAD, 2012.

ROCHA, E. P. G. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1990.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SARTRE, J. P. A filosofia marxista. In: SARTRE, J. P. Sartre no Brasil: a conferência de Araraquara. São Paulo: UNESP, 2005. p. 27-38.

SINCLAIR, J. Images Incorporated: advertising as industry and ideology. Kent: Croom Helm, 1987.

THOMPSON, E. P. Miséria da teoria: ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

VESTERGAARD, T.; SCHRODER, K. A linguagem da propaganda. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

WELLS, L. J. W. Decoding Advertisements. In: BARKER, M.; BEEZER, A. (Orgs.). Reading into cultural studies. London: Routledge, 2004.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

WILLIAMS, R. Publicidade: o sistema mágico. In: WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Ed. UNESP, 2011. p. 231-266.

WILLIAMS, R. Base e superestrutura na teoria da cultura marxista. In: WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Ed. UNESP, 2011. p. 43-68.

WILLIAMSON, J. Decoding advertisements: ideology and meaning in advertising. London: Marion Boyars, 2002.

WILLIAMSON, J. Preface to the fourth impression. In: WILLIAMSON, J. Decoding advertisements: ideology and meaning in advertising. London: Marion Boyars, 1992. p. 6-39.

Published

2015-06-15

How to Cite

LONDERO, R. R. Advertising, cultural studies and your paradigms in decoding advertisements, by Judith Williamson. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 1, p. 37–54, 2015. DOI: 10.5216/31599. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/31599. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos