Geographic problematization in the school training process
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v18i1.79019Abstract
Considering the challenges of the school training process, this article discusses the relations and composition of the posture and interrogative attitude in teaching based on geographic space. The objective is to discuss the inquiry involving the geographic approach of landscape, place and everyday üfe as a path to teaching knowledge that fosters geographic education. Based on dialogical hermeneutics, it discusses why and what to ask, why teaching by interrogating geographic space and why teaching Geography at school is important. The research result presents aspects that comprise the movement of thinking, articulating reflective inquiries to the school, to teachers in general and to Geography teachers and classes, and arguments that support the linking of spatial signifiers with conceptual meanings. In conclusion, it affirms geographical education as a way of approaching knowledge, enabling emancipation, which implies intentional, provocative, systematic and prospective interpellation between the contents of reality and the contents of the disciplines.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).