TEACHING THE HISTORY OF DANCE THROUGH DIDACTIC CONCERTS: A PROPOSAL
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v11i1.82482Abstract
The reflections shared here are based on a research experience carried out with the support of A/R/Tography (Dias; Irwin, 2013), together with the Bachelor of Dance Education Course at the Federal University of Santa Maria, during the year 2024. In this article, we aim to discuss a possibility of artistic-pedagogical work in the teaching of dance history, developed through what we call Didactic Concerts, based on a proposal developed in the undergraduate course in Artistic Education at the University of Pedagogical Sciences Enrique José Varona (Cuba) . Given the historical Eurocentric hegemony present in the ways of producing research and in the teaching-learning processes in the field of dance history, it seems pertinent to develop other perspectives that help us to resignify these practices. The theoretical explanation-staging mediated by the artistic dance practice offers another type of experience for both teachers and students, promoting greater interaction between them and resignifying the roles between teacher x student, public x audience, in addition to mobilizing greater student engagement with the content studied.
Keywords: Dance History; Didactic Concert; Bachelor of Dance Education.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Chimamanda Adichie: o perigo de uma única história. Oxford (UK), TEDGlobal Conference, 23 jul. 2009. Palestra intitulada The Danger of a single story proferida pela romancista nigeriana. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg>. Acesso em 13 jun. 2025.
ARRÓ GONZÁLEZ, Magalis del Carmen. Concierto Didáctico como pesquisa acadêmica. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 16 de julho de 2025. Informação verbal.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-32. (Obras escolhidas, 1).
BOURCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. 2. ed. Tradução: Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CAMINADA, Eliana. História da Dança: evolução cultural. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.
CARBONELL CARDONA, Hugo. El clarinete y su impronta en las bandas de conciertos. Trabajo de Diploma. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Facultad de Ciencias Sociales y Humanisticas, Havana, Cuba, 2023.
CRUZ, Robson Santiago. Entre Passos e histórias: uma investigação sobre a trajetória do balé na cidade de Santa Maria/RS. 2024. Monografia (Licenciatura em Dança), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2024.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/R/Tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013. p. 21-26.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/R/Tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013.
ELIAS, Norbert. A Sociedade de Corte: Investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Tradução: Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
EIRIZ GARCÍA, Orlando. La tutoría en el trabajo de Concierto Didáctico en Danza. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 01 de julho de 2025. Informação verbal.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. 7. ed. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense, 2008.
GUARATO, Rafael. História da dança que nos contam: a história da dança como conteúdo curricular no ensino superior no Brasil (1980-2020). Revista FUNDARTE, Montenegro, v.53, n.53, p.01-25, 2023. Doi: 10.19179/rdf.v53i53.1159.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
ICLE, Gilberto. O que é pedagogia da Arte? In: ICLE, Gilberto (Org.). Pedagogia da Arte: entre lugares da escola. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.
MARQUES, Isabel. O artista/docente: ou o que a arte pode aprender com a educação (3). ouvirouver, Uberlândia, v.10, n.2, p. 230–239, jul./dez. 2014. DOI: 10.14393/OUV14-v10n2a2014-4.
NUNES, Bruno. O Fascínio das Danças de Corte. Curitiba: Appris, 2016.
NUNES, Daniela. Pesquisa historiográfica desafios e caminhos. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 5, n.1, p.15-25, 2011. Disponível em: < https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/114/o/Artigo_2._NUNES.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2025.
PORTINARI, Maribel. História da Dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.
SÁNCHEZ FRANCO, María de los Ángeles. Concierto Didáctico en la formación para enseñanza en Educación Artística. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 04 de julho de 2025. Informação verbal.
SILVA, Olívia Figueiredo. Propostas pedagógicas decoloniais em dança. Monografia (Licenciatura em Dança), Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2024. Disponível em: <https://eba.ufmg.br/tccs/index.php/danca/article/view/819/800>. Acesso em: 23 jun. 2025.
TAMBUTTI, Susana; GIGENA, Maria Martha. Memórias do presente, ficções do passado. In: GUARATO, Rafael. (Org.). Historiografia da Dança: teorias e métodos. São Paulo: Annablume, 2018. p. 157-79.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. 6. ed. Tradução: Marcos G. Montagnoli. Petrópolis: Vozes, 2009.
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-13 (2)
- 2025-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Drª. Mônica Barboza, Robson Cruz, Dr. Bruno Blois Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
