TEACHING THE HISTORY OF DANCE THROUGH DIDACTIC CONCERTS: A PROPOSAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v11i1.82482

Abstract

The reflections shared here are based on a research experience carried out with the support of A/R/Tography (Dias; Irwin, 2013), together with the Bachelor of Dance Education Course at the Federal University of Santa Maria, during the year 2024. In this article, we aim to discuss a possibility of artistic-pedagogical work in the teaching of dance history, developed through what we call Didactic Concerts, based on a proposal developed in the undergraduate course in Artistic Education at the University of Pedagogical Sciences Enrique José Varona (Cuba) . Given the historical Eurocentric hegemony present in the ways of producing research and in the teaching-learning processes in the field of dance history, it seems pertinent to develop other perspectives that help us to resignify these practices. The theoretical explanation-staging mediated by the artistic dance practice offers another type of experience for both teachers and students, promoting greater interaction between them and resignifying the roles between teacher x student, public x audience, in addition to mobilizing greater student engagement with the content studied.

Keywords: Dance History; Didactic Concert; Bachelor of Dance Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Corrêa de Borba Barboza, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande so Sul, Brasil, monica.cborba@gmail.com

Pedagoga, Bailarina e Licenciada em Dança. Mestra e Doutora em Educação. Especialista em Audiodescrição e em Psicopedagogia. Estudiosa do campo da Formação de Professores com foco em temas relacionados à Dança, Educação, Diversidade, Cultura Afro-brasileira, Inclusão e Acessibilidade. Professora Adjunta na Universidade Federal de Santa Maria. Líder do "NÓS! Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores(as) de Dança". Coordenadora do "DiVerso: um programa de arte acessível".

Robson Santiago da Cruz, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Rio Grande so Sul, Brasil, robsonsantiagocz@gmail.com

Graduado em Dança - Licenciatura (2024) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Participei de diversos eventos, mostras e Festivais de Dança. Possui outros tipos de atuação artística voltados ao corpo e ao movimento. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Execução da Dança.

Bruno Blois Nunes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande so Sul, Brasil, bruno-nunes.bn@ufsm.br

Professor do Curso de Dança-Licenciatura na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Mestre em História pela UFPel, Especialista em Linguagens Verbo-visuais e Tecnologias pelo Instituto Federal Sul-Rio-grandense (IFSul), Graduado em Educação Física e Dança pela UFPel. Coordenador do Grupo de Pesquisa Kairós - Artes e Imaginário Membro da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA). Tem três livros publicados: "Vamos Navegar no Imaginário do Oceano Samba?" (2024), "Que Rueda de Casino é essa?" (2021) e "O Fascínio das Danças de Corte" (2016).

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Chimamanda Adichie: o perigo de uma única história. Oxford (UK), TEDGlobal Conference, 23 jul. 2009. Palestra intitulada The Danger of a single story proferida pela romancista nigeriana. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg>. Acesso em 13 jun. 2025.

ARRÓ GONZÁLEZ, Magalis del Carmen. Concierto Didáctico como pesquisa acadêmica. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 16 de julho de 2025. Informação verbal.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-32. (Obras escolhidas, 1).

BOURCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. 2. ed. Tradução: Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CAMINADA, Eliana. História da Dança: evolução cultural. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.

CARBONELL CARDONA, Hugo. El clarinete y su impronta en las bandas de conciertos. Trabajo de Diploma. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Facultad de Ciencias Sociales y Humanisticas, Havana, Cuba, 2023.

CRUZ, Robson Santiago. Entre Passos e histórias: uma investigação sobre a trajetória do balé na cidade de Santa Maria/RS. 2024. Monografia (Licenciatura em Dança), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2024.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/R/Tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013. p. 21-26.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/R/Tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013.

ELIAS, Norbert. A Sociedade de Corte: Investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Tradução: Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

EIRIZ GARCÍA, Orlando. La tutoría en el trabajo de Concierto Didáctico en Danza. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 01 de julho de 2025. Informação verbal.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. 7. ed. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense, 2008.

GUARATO, Rafael. História da dança que nos contam: a história da dança como conteúdo curricular no ensino superior no Brasil (1980-2020). Revista FUNDARTE, Montenegro, v.53, n.53, p.01-25, 2023. Doi: 10.19179/rdf.v53i53.1159.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

ICLE, Gilberto. O que é pedagogia da Arte? In: ICLE, Gilberto (Org.). Pedagogia da Arte: entre lugares da escola. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.

MARQUES, Isabel. O artista/docente: ou o que a arte pode aprender com a educação (3). ouvirouver, Uberlândia, v.10, n.2, p. 230–239, jul./dez. 2014. DOI: 10.14393/OUV14-v10n2a2014-4.

NUNES, Bruno. O Fascínio das Danças de Corte. Curitiba: Appris, 2016.

NUNES, Daniela. Pesquisa historiográfica desafios e caminhos. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 5, n.1, p.15-25, 2011. Disponível em: < https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/114/o/Artigo_2._NUNES.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2025.

PORTINARI, Maribel. História da Dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

SÁNCHEZ FRANCO, María de los Ángeles. Concierto Didáctico en la formación para enseñanza en Educación Artística. [Entrevista concedida à Mônica Corrêa de Borba Barboza], Havana (CU), 04 de julho de 2025. Informação verbal.

SILVA, Olívia Figueiredo. Propostas pedagógicas decoloniais em dança. Monografia (Licenciatura em Dança), Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2024. Disponível em: <https://eba.ufmg.br/tccs/index.php/danca/article/view/819/800>. Acesso em: 23 jun. 2025.

TAMBUTTI, Susana; GIGENA, Maria Martha. Memórias do presente, ficções do passado. In: GUARATO, Rafael. (Org.). Historiografia da Dança: teorias e métodos. São Paulo: Annablume, 2018. p. 157-79.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. 6. ed. Tradução: Marcos G. Montagnoli. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2025-09-02 — Updated on 2025-09-13

Versions

How to Cite

BARBOZA, Mônica Corrêa de Borba; CRUZ, Robson Santiago da; NUNES, Bruno Blois. TEACHING THE HISTORY OF DANCE THROUGH DIDACTIC CONCERTS: A PROPOSAL. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 164–194, 2025. DOI: 10.5216/ac.v11i1.82482. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/82482. Acesso em: 5 dec. 2025.