The paths of chaos in scenic practice in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79376Abstract
In this article we use the principles of the so-called Chaos Theories (Fagundes, 2010) as a lens to reflect on the teaching of Theater in Child Education. These ideas are presented from the following perspectives: one that considers the relationships between children and the elements of theater as a process seen as a dynamic and non-linear system; another that occurs through the structuring of classes in dialogue with the oscillations between organization, self-organization, order and disorder (Uhlmann, 2002, Morin, 2005) and, finally, a perspective that takes the principles of Sensitivity of Initial Conditions and Turbulence as triggers for construction of proposals for experimenting with scenic language in Early Childhood Education. In this way, Chaos Theories inspired teachers to think about other forms of elaboration of learning relationships in Theater that dialogue with ways of being of the child (Machado, 2010a, 2010b, Holm, 2005).
Downloads
References
DELGADO, Ana Cristina Cool; MULLER, Fernanda. Infâncias, tempos e espaços: um
diálogo com Manuel Jacinto Sarmento. Currículo sem Fronteiras, v.6, n.1, pp.15-24,
Jan/Jun 2006. Disponível em:
http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss1articles/sarmento.htm. Acesso em:
fev.2022.
FAGUNDES, Patrícia. La Ética de la Festividad en la Creación Escénica. (Doutorado em
Humanidades). Universidade Carlos III de Madrid. 2010b.
GARROCHO, Luiz Carlos. A criança pequena faz teatro? Blog Cultura do brincar:
poéticas do brincar e suas linhas de errância- artes cênicas e educação, 2007. Disponível
em: http://culturadobrincar.blogspot.com/2007/12/criana-pequena-faz-teatro.html. Acesso
em: 3 nov. 2021.
GLEICK, James. Caos: a criação de uma nova ciência. Tradução Waltensir Dutra. Rio de
Janeiro: Campus, 1990.
GONZÁLEZ, Anxo Abuín. Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la performance
en la era electrónica. Valencia: Tirant lo Blanch, 2006.
HOLM, Ana Marie. Fazer e pensar arte. Tradução de Ana Angélica Albano e Du Moreira.
São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.
HOLANDA, Juliana. Novo livro de Anna Marie Holm fala sobre a relação com a natureza
em atividades de arte- educação. Revista Educação, 2015. Disponível em:
https://revistaeducacao.com.br/2015/07/07/novo-livro-de-anna-marie-holm-fala-sobre-a-
relacao-com-a-natureza-em-atividades-de-arte-educacao/. Acesso em: 28.jan.2021.
MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação e Realidade, Rio Grande
do Sul, v. 35, n. 2, p. 115-138, maio 2010a. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/108. Acesso em: 20 jan.2021.
MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica,
b.
MACHADO, Marina Marcondes. ESPIRALIDADES: arte, vida e presença na pequena
infância. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 348-371, maio/ago. 2020. Disponível em:
http://www.curriculosemfronteiras.org/art_v20.html. Acesso em: 02.nov.2021.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice
Sampaio Dória. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2005.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; SILVA, Greice Duarte de Brito. Formação docente,
Educação Infantil e arte: entre faltas, necessidades e desejos. Revista Educação e Cultura
Contemporânea, v.15, n.41, 2018. Disponível em:
http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/issue/view/244. Acesso em: 15.set.2021.
TARRIDE, Mário. Complejidad e sistemas complejos. História, Ciência e Saúde –
Manguinhos, p.46-66, 1995. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-
&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 28.jun.2022.
UHLMANN, Günter Wilhelm. Teoria geral dos sistemas – do atomismo ao sistemismo
(uma abordagem sintética das principais vertentes contemporâneas desta proto-teoria). Centro
Interdisciplinar de Semiótica da Cultura e da Mídia, São Paulo, 2002.
VIEIRA, Ernesto José; MARTINS, Henrique Cordeiro; GONÇALVES, Carlos Alberto.
Aplicabilidade da teoria do caos a organizações. Gestão e Sociedade, Belo horizonte, v. 08,
n. 19, p. 517-540, janeiro/abril, 2014. Disponível em: https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/issue/view/143. Acesso em:
mar.2022.
VILANOVA, Luciano Caldeira. Mecânica do Fluídos. Santa Maria, Colégio Técnico
Industrial de Santa Maria, 2011.
SILVA, Adriana Moreira. Práticas cênicas na Educação Infantil: materialidades,
teatralidades e teorias do caos. Programa de Pós-Graduação em Teatro/Universidade do
Estado de Santa Catarina, 2022. Tese (Doutorado em Teatro).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Silva, Vicente Concílio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.