Curriculum and educational policies for Early Childhood Education in the context of Art/Dance teaching in Rio Grande do Norte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79306

Abstract

The text aims to analyze the insertion of Art/Dance teaching in the context of Early Childhood Education in the State of Rio Grande do Norte based on questions-answers sent to municipal Education departments in two micro-regions of Rio Grande do Norte. The analysis complements reflections on curriculum and public policies for the first stage of basic education, in addition to situating the teaching of Art/Dance in the context of Early Childhood Education based on the fields of experience and development and learning objectives proposed by the BNCC for this phase of teaching. Reflections on curricular orientation/proposal and Dance content in the State of Rio Grande do Norte and proposals to expand Dance teaching based on the fields of experience in which the child can develop and learn in accordance with the structuring axes of Early Childhood Education are highlighted and reflected as general basic education competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcilio Souza Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil

Bolsista de Produtividade em Pesquisa – nível 2, Artista da Cena, Pós-Doutor em Artes e em Educação, Doutor em Educação, Professor do Curso de Dança e dos Programas de Pós-Graduação PPGArC, PPGEd e PROFARTES da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de Criação (CIRANDAR) e Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento (Grupo Estesia/UFRN).

 

References

ANDRADE, C. R.; GODOY, K. M. A. Dança com crianças: propostas, ensino e

possibilidades. Curitiba: Appris, 2018.

ANDRADE, C. R.; VIEIRA, M. S. Dança na educação infantil, um estudo sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e as escolhas curriculares do documento do Rio Grande do Norte. In: TERRA, A. ... [et al.]. Como as artes da cena podem responder à pandemia e ao caos político no Brasil? [recurso eletrônico]. Campinas: Universidade de Brasília, Programa de Pós- Graduação em Artes, 2021.

_____. Dança, Criança e Currículo [recurso eletrônico]: um panorama do ensino de dança na Educação Infantil no Rio Grande do Norte. Mossoró, RN: Edições UERN: 2022.

BARBOSA, M. C. S.; OLIVEIRA, Z. R. Currículo e educação infantil. In: Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Currículo e linguagem na educação infantil. 1.ed. - Brasília: MEC /SEB, 2016, V. 7.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

_____. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil. Brasília, 2009a.

_____. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Parecer CEB n. 022/98 aprovado em 17 de dezembro de 1999b.

______. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Indicadores de qualidade na educação infantil. Brasília: MEC, 2009c.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CNE/SEB, 2009d.

_____. Lei no 12.287, de 13 de julho de 2010. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, no tocante ao ensino da arte. Brasília, DF: Presidência da República, 2010.

_____. Lei no 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília, DF: Presidência da República, 2016a.

_____. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Ser criança na educação infantil: infância e linguagem. 1.ed. - Brasília: MEC/SEB, 2016b, V. 3.

CORDEIRO, J. Didática. São Paulo: Contexto, 2007.

INSTITUTO AVISA LÁ. Ministério da Educação, Fundo das Nações Unidas para a Infância – UNICEF, Formação continuada de educadores. Diretrizes em ação: qualidade no dia a dia da educação. São Paulo: Ed. Instituto Avisa Lá, 2015.

MARQUES, I. A. Interações: criança, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012.

MOREIRA, J. A. S. Políticas públicas para a Educação Infantil no Brasil (1990-2001). Maringá: EDUEM, 2012.

PORPINO, K. O. Dança e currículo. In: Um Salto para o futuro. Dança na escola: arte e ensino. Ano XXII - Boletim 2 - Abril 2012.

VIEIRA, M. S. A dança na arte e na educação física: diálogos possíveis. Revista Tempos e Espaços em Educação , v. 13, p. 177-185, 2014.

Published

2024-11-20

How to Cite

VIEIRA, M. S. Curriculum and educational policies for Early Childhood Education in the context of Art/Dance teaching in Rio Grande do Norte. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 331–356, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79306. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79306. Acesso em: 24 nov. 2024.