BODY: CREATIVE PROCESS ALLWAY

Authors

  • Maria Ângela de Ambrosis Pinheiro Machado Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v6i1.63167

Abstract

This article deals with the study of body and its somatic and expressive practices in scenic art research. The objective is to study the creative process of the performance "Can not forget", staged by XXXXXXXXX, released in November 2016 in Goiânia-GO. Body studies and their expressiveness (based on the Body-Mind Centering® approach) were the subsidiary practices of the creation, rehearsal and presentation processes of the performance in question. The result of the research process culminated in a scenic performance held next to a old tree, like rubber tree. The study of this creative process allows to investigate some aspects that configure today the aesthetics of the contemporary theater and the performance from the perspective of the body of the actor and to reflect the dilution of the borders of the arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Ângela de Ambrosis Pinheiro Machado, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil.

Professora Associada da Escola de Música e Artes Cênicas /UFG. Doutora em Comunicação e Semiótica peal PUCSP. Atrtiz, palhaça, pesuqisdora da linguaem teatral - corpo e suas expressividades; Educadora do Moviemtno Somático pela School of Body Mind Centering (USA).

References

BOLSANELLO, Debora Pereira (org.) Em pleno corpo: educação somática, movimento e saúde. Curitiba (PR): Juruá editora, 2009.
BONFITTO, Matteo. Entre o ator e o performer. São Paulo: Perspectiva, 2013.
COHEN, Bonnie Bainbridge. Sentir, perceber e agir. Trad. Denise Bolanho. São Paulo: Edições Sesc, 2015.
DAMÁSIO, Antônio. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
ESTÈS, Clarisse Pinkola. Mulheres que correm com os lobos. São Paulo: Marcador, 2016.
FERNANDES, Ciane. Dança Cristal: da Arte do Movimento à Abordagem Somático-Perfomativa. Salvador BA: EDUFBA, 2018.
FERNANDES, Silvia. Teatralidade contemporâneas. São Paulo: Perspectiva Fapesp, 2010.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
GREINER, Christine. Fabulações do corpo japonês. São Paulo: N-1 Edições, 2017.
KATZ, Helena; GREINER, Christine (org.). Arte e Cognição: corpomídia, comunicação, política. São Paulo: Annablume, 2015.
MEIRELLES, Cecília. Poemas escritos na Índia. Rio de Janeiro: Global, 2014.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e Filosofia. São Paulo, Cultrix, 1975.
––––––. Semiótica. São Paulo, Perspectiva, 1995.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trd. Alain Fraçois. Campinas(SP): ed. Unicamp,2008.
RODRIGUES, Dinah. Yogaterapia hormonal. São Paulo (SP): JCR, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. Teoria Geral dos Signos – Semiose e Autogeração. São Paulo, Ática, 1995.

Published

2020-07-25

How to Cite

PINHEIRO MACHADO, M. Ângela de A. BODY: CREATIVE PROCESS ALLWAY. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5216/ac.v6i1.63167. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/63167. Acesso em: 19 may. 2024.