Maria I am

Drama-tour-gies In Rite Poetic

Authors

  • Flavia Cristina Honorato dos Santos Universidade Federal de Goiás
  • Renata de Lima Silva Goiás Federal University

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.57985

Abstract

It is proposed, in this work, to initiate a discussion and reflection on the process of creation of the show Por Cima do Mar Eu Vim, from the work of composition of the character Maria, built through the methodological and aesthetic approach used by the artistic group Núcleo Coletivo 22. In this process, elements of popular culture and Afro-Brazilian culture were of extreme importance for the construction of the character. In this article, some paths will be presented that have enhanced this body dramaturgy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBA, Eugenio.; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. Campinas, SP: Editora Hucitec, 1995.

BARBA, E. ; SAVARESE, Nicola. Tradução de Patrícia Furtado de Mendonça. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral, São Paulo: É Realizações. 2012.

BURNIER, Luís Otávio. A arte do ator: da técnica à representação. 2. ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2009.

FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. São Paulo: Editora Unicamp, 2003.

FERRACINI, Renato. Café com queijo: corpos em criação. São Paulo: Editora Fapesp,2006

FERRACINI, Renato. Corpos em fuga, corpos em arte. São Paulo: Editora Fapesp, 2006.

LAGES, S. R. C. ; D'ÁVILA, N. ; MARIA, I. (2007). Vida cigana: mulheres, possessão e transgressão no terreiro de Umbanda. Pesquisas e práticas psicossociais. Disponível em: <https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistalapip/2artigo.pdf>.Acesso em: 23 de Ago. 2017.

LIGIÉRO, Zeca. Malandro Divino: A vida e a lenda de Zé Pelintra, personagem mítico da Lapa carioca. Rio de Janeiro: Nova Era, 2004.

LIGIÉRO, Zeca. (Org.) Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

MARTINS, Leda Maria. A Cena em sombra. São Paulo: Perspectiva, 1995.

PASCALI, Maria Julia. .Licenciatura em Artes Cênicas, v. I. Goiânia: Funape: Ciar, 2010.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução para a língua portuguesa sob orientação de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2015.

RODRIGUES, Graziela. Bailarino-intérprete-pesquisador: processo de formação. 2. ed. Rio de Janeiro: Funarte, 2015.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? In: Performance studies: an introduction. 2. ed. New York & London: Routledge, p. 28-51, 2006.

SILVA, Renata de Lima. O corpo limiar e as encruzilhadas: processo de criação em dança. Goiânia: Editora UFG, 2012.

Published

2019-07-31

How to Cite

SANTOS, F. C. H. dos; SILVA, R. de L. Maria I am: Drama-tour-gies In Rite Poetic. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 5, n. 1, p. 280–305, 2019. DOI: 10.5216/ac.v5i1.57985. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/57985. Acesso em: 4 jul. 2024.