Maria I am
Drama-tour-gies In Rite Poetic
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.57985Abstract
It is proposed, in this work, to initiate a discussion and reflection on the process of creation of the show Por Cima do Mar Eu Vim, from the work of composition of the character Maria, built through the methodological and aesthetic approach used by the artistic group Núcleo Coletivo 22. In this process, elements of popular culture and Afro-Brazilian culture were of extreme importance for the construction of the character. In this article, some paths will be presented that have enhanced this body dramaturgy.
Downloads
References
BARBA, Eugenio.; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. Campinas, SP: Editora Hucitec, 1995.
BARBA, E. ; SAVARESE, Nicola. Tradução de Patrícia Furtado de Mendonça. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral, São Paulo: É Realizações. 2012.
BURNIER, Luís Otávio. A arte do ator: da técnica à representação. 2. ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2009.
FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. São Paulo: Editora Unicamp, 2003.
FERRACINI, Renato. Café com queijo: corpos em criação. São Paulo: Editora Fapesp,2006
FERRACINI, Renato. Corpos em fuga, corpos em arte. São Paulo: Editora Fapesp, 2006.
LAGES, S. R. C. ; D'ÁVILA, N. ; MARIA, I. (2007). Vida cigana: mulheres, possessão e transgressão no terreiro de Umbanda. Pesquisas e práticas psicossociais. Disponível em: <https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistalapip/2artigo.pdf>.Acesso em: 23 de Ago. 2017.
LIGIÉRO, Zeca. Malandro Divino: A vida e a lenda de Zé Pelintra, personagem mítico da Lapa carioca. Rio de Janeiro: Nova Era, 2004.
LIGIÉRO, Zeca. (Org.) Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.
MARTINS, Leda Maria. A Cena em sombra. São Paulo: Perspectiva, 1995.
PASCALI, Maria Julia. .Licenciatura em Artes Cênicas, v. I. Goiânia: Funape: Ciar, 2010.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução para a língua portuguesa sob orientação de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2015.
RODRIGUES, Graziela. Bailarino-intérprete-pesquisador: processo de formação. 2. ed. Rio de Janeiro: Funarte, 2015.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? In: Performance studies: an introduction. 2. ed. New York & London: Routledge, p. 28-51, 2006.
SILVA, Renata de Lima. O corpo limiar e as encruzilhadas: processo de criação em dança. Goiânia: Editora UFG, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.