Orchestra Telling Stories: Amacaca eater Agruation
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v3i2.46692Keywords:
Processo criativo, Improvisação, MusicalidadeAbstract
This article presents the result of observations of the creative process of Grupo from Brasília: ATA - Agrupação Teatral Amacaca, directed by Hugo Rodas. Twelve rehearsal observations were made over a period of two months, with records in photos and videos and notes on the observed process, elements that formed a research methodology in Scenic Arts, from the materials collected in the creative process itself. Faced with the observed reality, some guiding axes emerged in the process, such as: improvisation, orality and musicality, which we will discuss in this text. For this dialogue between theory and practice, we bring the studies of Artaud (2003), Barba (1994), Fortuna (2000), Grotowski (1992), Mauss (1994), Stanislavski (1983), among others.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BARBA, Eugenio. A canoa de papel. Tratado de antropologia teatral. São Paulo: Hucitec, 1994.
BARBA, Eugenio e SAVARE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. Campinas: Hucitec, 1995.
Bennett,Roy - Forma e estrutura na música : tradução Luiz Carlos Cseko; revisão técnica Luiz Paulo Horta - Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1986.
BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Petrópolis: Vozes, 1970.
Chaves, Marcos Machado - A trilha sonora teatral em pauta: Experiências de criadores de trilha sonora em Porto Alegre. Dissertação(Mestrado)-UFRGS, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Porto Alegre, 2011, 103f. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/31780.
FORTUNA, Marlene. A performance da oralidade teatral. São Paulo: Anna Blume, 2000.
FORTUNA, Marlene. Calíope: a musa grega da eloquência incorporando-se à oralidade do ator teatral. INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Salvador/BA – 1 a 5 Set 2002. Disponível em:
http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/126371950371322257308648604450212363076.pdf
GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca do Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
GROTOWSKI, Jerzi. O teatro laboratório de Jerzi Grotowski 1959- 1969/ textos e materiais de Jerzi Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugênio Barba; curadoria de Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari; tradução para o português Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva: Edições SESC, 2010.
MAUSS, Marcel. “As técnicas corporais”: Sociologia e antropologia, vol. II. São Paulo: Epu, 1974.
MEYERHOLD, Usevolod. O teatro de Meyerhold. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.
PAVIS, Patrice. A Análise dos Espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.
Souza, Claúdia Moreira - O garoto de Juan Lacaze: Invenção no teatro de Hugo Rodas. Brasília: Instituto de Artes, UnB, 2007, 212f. Dissertação (Mestrado em Artes)-Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
STANISLAVSKI, Constantin S. A Construção da Personagem, 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983. p. 106
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.