Orchestra Telling Stories: Amacaca eater Agruation

Authors

  • Cristina Aparecida Leite Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0002-9033-7103
  • Cláudia Moreira Ribeiro Universidade de Brasília
  • Maria Lúcia da Silva Rosa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v3i2.46692

Keywords:

Processo criativo, Improvisação, Musicalidade

Abstract

This article presents the result of observations of the creative process of Grupo from Brasília: ATA - Agrupação Teatral Amacaca, directed by Hugo Rodas. Twelve rehearsal observations were made over a period of two months, with records in photos and videos and notes on the observed process, elements that formed a research methodology in Scenic Arts, from the materials collected in the creative process itself. Faced with the observed reality, some guiding axes emerged in the process, such as: improvisation, orality and musicality, which we will discuss in this text. For this dialogue between theory and practice, we bring the studies of Artaud (2003), Barba (1994), Fortuna (2000), Grotowski (1992), Mauss (1994), Stanislavski (1983), among others. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Aparecida Leite, Universidade de Brasília

Mestranda em Artes Cênicas pela UnB - PPG-CEN

Cláudia Moreira Ribeiro, Universidade de Brasília

Mestranda em Artes Cênicas pela UnB - PPG-CEN

Maria Lúcia da Silva Rosa, Universidade de Brasília

Mestranda em Artes Cênicas pela UnB - PPG-CEN

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 2003.

BARBA, Eugenio. A canoa de papel. Tratado de antropologia teatral. São Paulo: Hucitec, 1994.

BARBA, Eugenio e SAVARE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. Campinas: Hucitec, 1995.

Bennett,Roy - Forma e estrutura na música : tradução Luiz Carlos Cseko; revisão técnica Luiz Paulo Horta - Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1986.

BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Petrópolis: Vozes, 1970.

Chaves, Marcos Machado - A trilha sonora teatral em pauta: Experiências de criadores de trilha sonora em Porto Alegre. Dissertação(Mestrado)-UFRGS, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Porto Alegre, 2011, 103f. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/31780.

FORTUNA, Marlene. A performance da oralidade teatral. São Paulo: Anna Blume, 2000.

FORTUNA, Marlene. Calíope: a musa grega da eloquência incorporando-se à oralidade do ator teatral. INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Salvador/BA – 1 a 5 Set 2002. Disponível em:

http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/126371950371322257308648604450212363076.pdf

GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca do Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

GROTOWSKI, Jerzi. O teatro laboratório de Jerzi Grotowski 1959- 1969/ textos e materiais de Jerzi Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugênio Barba; curadoria de Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari; tradução para o português Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva: Edições SESC, 2010.

MAUSS, Marcel. “As técnicas corporais”: Sociologia e antropologia, vol. II. São Paulo: Epu, 1974.

MEYERHOLD, Usevolod. O teatro de Meyerhold. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.

PAVIS, Patrice. A Análise dos Espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Souza, Claúdia Moreira - O garoto de Juan Lacaze: Invenção no teatro de Hugo Rodas. Brasília: Instituto de Artes, UnB, 2007, 212f. Dissertação (Mestrado em Artes)-Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

STANISLAVSKI, Constantin S. A Construção da Personagem, 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983. p. 106

Published

2017-12-30

How to Cite

LEITE, C. A.; RIBEIRO, C. M.; ROSA, M. L. da S. Orchestra Telling Stories: Amacaca eater Agruation. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 071–085, 2017. DOI: 10.5216/ac.v3i2.46692. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/46692. Acesso em: 17 jul. 2024.