Syncretizing the knowledge at the crossroads between the scene, the subject and the Brazilian popular orality

Authors

  • Daniel Santos Costa Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Abstract

In an attempt to profane strategies of a authorial thought I resort to this text to a discussion of the cultural production, particularly to that facing the performing arts from the perspective of the bank or in an attempt to locate it. The positioning of the subject in one place implies, first of all, a keen study because we, individuals, persons, groups and post-colonial institutions are dynamically intertwined in an intense process of contamination and disruptions that prevent us from setting in any identity category. This research takes the perspective from the scene and prepares syncretic tessitura of knowledge production resulting from the creation of a hybrid scene process, a Brazilian dance-theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Santos Costa, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Daniel Santos Costa Doutorando em Artes Cênicas na Universidade de São Paulo e Mestre em Artes da Cena

pela Universidade Estadual de Campinas.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2013.

BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2011.

COSTA, Daniel S. Encruzilhadas do corpo (em) processo: f(r)icção arte-vida na criação de uma dança-teatro brasileira. 261 p. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2014.

_____________. Histórias e memórias de folias de Reis. EGIL: Ituiutaba, 2010.

FABRINI, V. Sul da cena, sul do Saber. Moringa: artes do espetáculo, João Pessoa, João Pessoa, V. 4 N. 1 jan-jun/2013.

GREINER, C. O Corpo e suas paisagens de risco: dança/performances no Brasil. Anais do II Congresso Nacional de Pesquisadores em Dança - ANDA, Porto Alegre, n. 2, p. 1-9, jul., 2012. Disponível em http://www.portalanda.org.br/anais. Acesso em 06 abr. 2014.

___________.O corpo em crise: novas pistas e o curto-circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.

HALL, Stuart. A identidade na pós-modernidade. Trad. SILVA, Tomaz Tadeu & LOURO, Guacira Lopes: Rio de Janeiro: DP&A editora, 2006.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. N. 19, p. 20-28, Jan/Fev/Mar/Abr/2002.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 4 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da Memória. São Paulo: Perspectiva, 1997.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2012.

_____________. A morte branca do feiticeiro negro: umbanda e sociedade brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2011.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

_________________. Pombagira e as faces inconfessas do Brasil. In: Herdeiros do Axé. São Paulo, Hucitec, 1996.

SANTOS, Boaventura de Souza. A Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez , 2011.

___________________________. ; MENEZES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez. 2010.

__________. Um discurso sobre as ciências. 7ª Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

Published

2015-12-31

How to Cite

COSTA, D. S. Syncretizing the knowledge at the crossroads between the scene, the subject and the Brazilian popular orality. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 2, n. 1, p. 49–68, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/35576. Acesso em: 21 jul. 2024.

Issue

Section

Varied Themes