O pós-moderno e o caráter estético das performances nos “tribalismos” cotidianos

Authors

  • Luis Miguel Barudi de Matos Centro Universitário Dinâmica das Cataratas (UDC), Foz do Iguaçu, Paraná. miguelbarudi@udc.edu.br
  • DAYANNE CAROLINNE DE SÁ ARTMANN Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil. dayartmann@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0422-0994

DOI:

https://doi.org/10.5216/teri.v11i1.71142

Keywords:

Performance, Post-modern, Aesthetic imaginary, Tribalisms

Abstract

This article seeks, from an essayistic rather than a rigid view, to investigate the term “performance” as analogous to post-modern “tribalism” of an aesthetic character. A post-modern that transforms (the beyond form) of the ancient positivism based, in the last three centuries, on a Project of Modernity. Today, on the contrary, we already comfortably assimilate theories originating from investigations of our unconscious, back in the day, and of the imaginary in the 1960s. Another theme with a postmodern bias is the formative aspects of a will, especially with Foucault. Or, to corroborate our thesis, we also look into cultural hybridisms, in Canclini, among other authors mentioned in this work. As a conclusion, we consider that the performative takes place – in a discontinuous world – in the paradoxical agglutination of individuals around post-modern “tribalisms” with an aesthetic rather than an ideological character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio D´Água, 1991.

______. Tela total. Mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre: Sulina, 2002.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CANCLINI, N. G. Consumidores y cuidadanos. Conflitctos multiculturales de la globalización. Miguel Hidalgo (México): Editorial Grijalbo, 1995.

______. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

______. Culturas híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1998.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. Petrópolis (RJ): Vozes, 2014.

COELHO, T. Modernopósmoderno. Modos&versões. São Paulo: Iluminuras, 1995.

COELHO, T. A cultura e seu contrário. Cultura, arte e política pós-2001. São

Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2008.

DURAND, G. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, 1988.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 7ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública. Investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos. O declínio do individualismo nas sociedades de massa. 3ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

______. O tempo das tribos - O declínio do individualismo nas sociedades e massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MAFFESOLI, M. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes & Ofícios, 1995.

MAFFESOLI, M. A conquista do presente. Rio de Janeiro: Rocco, 1984.

MAFFESOLI, M.

MAFFESOLI, M. Notas sobre a pós-modernidade: O lugar faz o elo. Rio de Janeiro: Atlântica, 2004.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa, Instituto Piaget, 1991.

SIMMEL, G. Questões fundamentais da sociologia. Indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

VATTIMO, G. Adeus à verdade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

Published

2021-12-29

How to Cite

BARUDI DE MATOS, L. M.; CAROLINNE DE SÁ ARTMANN, D. O pós-moderno e o caráter estético das performances nos “tribalismos” cotidianos. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 11, n. 1, 2021. DOI: 10.5216/teri.v11i1.71142. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/71142. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS