COMPLEXITY, IMAGINARY, EDUCATION

- A NAVIGATION CHART

Authors

  • Iduina Chaves Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, iduina@globo.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/teri.v10i1.66921

Keywords:

Keywords: Complexity; Imaginary; Narrative; Education.

Abstract

Abstract: The aim of this article is to understand the relationships between complexity, imaginary and education and how to apply this knowledge to rethink school organization and teaching practice, in which the symbolic practices organizing the real social are carried out, in order to welcome and know the individual culture or a group, in order to effect a practice consistent with the current scenario in which we live. This is a qualitative study, anchored in the paradigm of complexity, by Edgar Morin, and in the "Anthropological Structures of the Imaginary", by Gilbert Durand, and strengthened by studies of renowned researchers. For the study, two heuristics were elaborated: a description of the student's academic attire and a modest presentation of the Archetipal Test of Nine Elements, the AT-9. We believe that through an aesthetic emotion is that one discovers even a little more of himself, is that one learns to know the world and the nature of the other, the world of subjectivities, the worldof outer humanity, the world of other mentalities and cultures, as Morin teaches us.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS
ANDRESEN, Sophia de Mello Breyner. Obra poética. 2. ed. Porto: Assírio & Alvim, 2018.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
_________. A água e os sonhos. São Paulo: São Paulo: Martins Fontes, 2013.
BACHMANN, Helen I. O animal como símbolo nos sonhos, mitos e contos de fadas. Petrópolis: Vozes, 2016.
BARCELLOS, Gustavo. O banquete de Psique: imaginação, cultura e psicologia da alimentação. Petrópolis: Vozes, 2017.
BOHADANA, ESTRELLA. Sobre deuses e poetas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1992.
BYNGTON, Carlos Amadeu Botelho. A construção amorosa do saber: o fundamento e a finalidade da Pedagogia Simbólica Junguiana. São Paulo: Religare, 2003.
CHAVES, Iduína M. B. Vestida de Azul e Branco como manda a tradição: cultura e Ritualização na escola. Rio de Janeiro: Intertexto/Quartet, 2000.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
CIRLOT, Juan-Eduardo. Dicionário de símbolos. São Paulo: 2. Ed. Editora Moraes, 1984.
DUCHASTEL, Alexandra. O caminho do imaginário: o processo de arte-terapia. São Paulo: Paulus, 2010.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
________. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix/EDUSP, 1988.
________. Símbolo, mito e metodologia. Lisboa: Presença, 1982.
HALLIDAY, M.; McINTOSH, A ; STREVENS, P. As ciências linguísticas e o ensino da língua. Petrópolis: Vozes, 1974.
HILLMAN, James. O livro do Puer: ensaios sobre arquétipos do Puer Aeternus. São Paulo: Paulus, 1998.
_________. Uma investigação sobre a imagem. Petrópolis: Vozes, 2018.
KERÉNYI, Jones. Arquétipos da religião grega. Petrópolis: Vozes, 2015.
LE BRETON, D. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Vozes, 2016.
LOUREIRO, Altair Macedo Lahud (Org.). O velho e o aprendiz: o imaginário em experiências com o AT-9. São Paulo: Zouk, 2004.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de janeiro: Bertrand-Brasil, 1998.
_________. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
_________. O método 2: a vida da vida. Porto Alegre: Sulina, 2011.
_________. Sobre a estética. Rio de Janeiro: Pró-saber, 2017.
OLIVEIRA, Alberto Filipe. Quando o imaginário se diz educacional. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.1, n. 229, p. 679-705, set./dez.2010.
PAULA CARVALHO, J. C. A culturanálise de grupos: Teorias e heurísticas em educação e ação cultural. São Paulo: USP, 1990, mímeo.
PLATÃO. Diálogos. Rio de Janeiro: Ediouro, 1976.
ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. São Paulo: Nova Aguilar, 1994.
ROSSET, Clément. O princípio da crueldade. 2. Ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
STEIN, Murray. Jung: o mapa da alma – uma introdução. São Paulo: Cultrix, 2006.
TEIXEIRA, Maria Cecília S. Antropologia, cultura e educação. Rio de Janeiro: Imago, 1990.
TEIXEIRA, Maria Cecília Sanchez; ARAÚJO, A. F. Gilbert Durand: imaginário e educação. Niterói: Intextexto, 2011.

Published

2020-12-31

How to Cite

CHAVES, I. COMPLEXITY, IMAGINARY, EDUCATION : - A NAVIGATION CHART. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 35–53, 2020. DOI: 10.5216/teri.v10i1.66921. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/66921. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Complexidade e Imaginário