TRANSDISCIPLINARITY:

EPISTEMOLOGY AND OPTICS OF THE TEACHING BODY OF THE UNISUR NATUROLOGY COURSE

Authors

  • Ana Otero de Olivera Mendonça Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Santa Catarina, Brasil, ana.otero.mendonca@gmail.com
  • Claudia Tietsche Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópilis, Santa Catarina, Brasil, claudia.tietsche@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/teri.v10i1.63505

Keywords:

Transdisciplinarity, Naturology, Education

Abstract

The study had its beginning from a reflection on the scientific practice within the Naturology course of Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). As a perspective cut, we sought to understand the comprehension on the notion of Transdisciplinarity, a fundamental concept both in postmodernity, as in the curricular construction of the undergraduate degree in Naturology in UNISUL. It was observed in hermeneutic-phenomenological way the teaching orality, raised from a research meeting, when inquiring about the personal formation and the transdisciplinary understanding of the teachers. Based on interviews, the Essential Synthetic Interpretations (ESI) were constructed, which meant the understanding of the themes. The results were organized into: Education, Naturology and Transdisciplinarity and their adjacent subcategories. These categories followed a hermeneutic dialectic in a spiral. Bringing to light the understanding of Transdisciplinarity implies thinking about the non-hierarchization of knowledge, enabling an ethical, human and ecosystemic value that guarantees life in its essential diversity.

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Author Biographies

Ana Otero de Olivera Mendonça, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Santa Catarina, Brasil, ana.otero.mendonca@gmail.com

Bacharela em Naturologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina. Mestranda em ciências da linguagem pelo PPGCL/UNISUL, na linha de pesquisa de linguagem e cultura, com enfoque em estudos decolonias na obra literária de Mia Couto. Educadora social em formação pela ONG moradia e cidadania em Educação Biocêntrica. Para além, atua na concepção artística de performances cênicas e coreográficas e como educadora corporal de crianças e adultos.

Claudia Tietsche, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópilis, Santa Catarina, Brasil, claudia.tietsche@gmail.com

Possui graduação em Ciências Biológicas - Bacharelado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (2003) e graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (2003), Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Itararé - FAFIT-FACIC (2007); pós graduação (lacto sensu) em Biologia Molecular nas áreas Vegetal, Animal e Humana pela Universidade São Judas Tadeu - USJT (2005); Curso Livre de Fundamentação em Pedagogia Waldorf pela Federação das Escolas Waldorf do Brasil? FEWB (2014). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (2015).Doutoranda bolsista CAPES em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, na linha Educação e Comunicação - ECO; orientanda da professora doutora Gilka Girardello. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED, Sociedade Antroposófica no Brasil - SAB e do Grupo de Pesquisa: Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte - NICA da UFSC.

Published

2020-12-31

How to Cite

MENDONÇA, A. O. de O.; TIETSCHE, . C. TRANSDISCIPLINARITY:: EPISTEMOLOGY AND OPTICS OF THE TEACHING BODY OF THE UNISUR NATUROLOGY COURSE. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 209–226, 2020. DOI: 10.5216/teri.v10i1.63505. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/63505. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos