(Un)disciplined history in the dilemmas of the present

Authors

  • Luiz Alexandre Pinheiro Kosteczka Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, alexkosteczka@gmail.com

Keywords:

(Un)disciplined history; Theory of History; Historiography

Abstract

The objective of this review is to present the main axes of analysis of the collective publication A História (in)Disciplinada Teoria, ensino e difusão de conhecimento histórico, organized and published in 2019 by Arthur Lima de Avila, Fernando Nicolazzi and Rodrigo Turin.  

Author Biography

Luiz Alexandre Pinheiro Kosteczka, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, alexkosteczka@gmail.com

Atualmente é doutorando na Linha de Pesquisa Arte, Memória e Narrativa do PPGHIS da Universidade Federal do Paraná sob orientação do Prof. Dr. Vinícius Nicastro Honesko, com financiamento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) e concluiu mestrado pelo Programa de Pós-graduação em História da UNESP, Câmpus de Assis. Durante seu mestrado, pesquisou os documentários da Canadense Alanis Obomsawin, atuando nas intersecções entre Escrita e Teoria da História e o Cinema. Recebeu a bolsa Emerging Leaders in the Americas Program (Canadian Bureau for International Education) e realizou estágio de pesquisas no Ontário Institute for Studies in Education (OISE) - University of Toronto sob supervisão do Prof. Dr. Jean-Paul Restoule.

References

ALTERMAN, Eric. The decline of historical thinking. The New Yorker, 4 fev. 2019. Disponível em: https://www.newyorker.com/news/news-desk/the-decline-of-historical-thinking.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Trad.: REFE. 12 ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

SCHMIDT, Benjamin M. The history BA since the great recession. Perspectives on History, 26 nov. 2018. Disponível em: https://www.historians.org/publications-and-directories/ perspectives-on-history/december-2018/the-history-ba-since-the-great-recession-the-2018-aha-majors-report.

TURIN, R.; AVILA, A.; NICOLAZZI, F. F. (Orgs.). A História (in)Disciplinada Teoria, ensino e difusão de conhecimento histórico. 1. ed. Vitória: Milfontes, 2019.

VIEIRA, Beatriz; FELIPPE, Eduardo Ferraz; NICODEMO, Thiago Lima. Crise: a exceção que se tornou regra. Revista Maracanan, [S.l.], n. 18, p. 7-12, jan. 2018. ISSN 2359-0092. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/article/view/32264.

Published

2020-07-31

How to Cite

PINHEIRO KOSTECZKA, L. A. (Un)disciplined history in the dilemmas of the present. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 331–339, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/63364. Acesso em: 17 jul. 2024.