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Objetividade histórica no Manual de Teoria da História de Roberto Piragibe da Fonseca (1903-1986)

Autores/as

  • Itamar Freitas Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil, itamarfreitasufs@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v23i2.63979

Resumen

In this paper we deal with “Theory of History” and “objectivity” ideas, transmitted in the propaedeutic written entitled Manual of Theory of the History and produced in College of Philosophy of Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro ambience by Boberto Piragibe da Fonseca, between 1943 and 1967. The professor of Propaedeutics class understood “Theory of History” as a construct of Metaphysic and Logic. With the Manual, Fonseca intended to legitimize the scientificity of discourse of historian and of history professor and make them a tool to intervene in order to combat the materialism and atheism in Brazil, in universities as well in high schools. The result this composition in term of historical knowledge objectivity was the idea that the works scientificity of historians and History professor in higher education would be ensured through a series of criteria of normative and operational validation. Such criteria took into account the respect to metaphysical, moral and physical laws, used according different weights in work validation, interpretation and exposition of facts.

Biografía del autor/a

Itamar Freitas, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil, itamarfreitasufs@gmail.com

Possui licenciatura em História pela Universidade Federal de Sergipe (UFS-1996), especialização em Organização de Arquivos pela Universidade de São Paulo (USP-1997), mestrado em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro-UFRJ (2000), doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP-2006), doutorado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS-2019) e pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGH/UnB-2014). É professor do Departamento de Educação e do Mestrado Profissional em História (UFS). Tem experiência nas áreas de Ensino de História, Teoria e Metodologia da História e foi parecerista do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) em sete edições e da primeira versão da Base Nacional Curricular Comum (PNLD). Atua como gestor na educação superior pública, com passagens pela direção do Centro de Educação Superior a Distância (CESAD/UFS), presidência da Fundação de Apoio à Pesquisa de Sergipe (FAPESE). Atualmente, é pró-reitor de Gestão de Pessoas na UFS (http://lattes.cnpq.br/5606084251637102).

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Publicado

2020-12-22 — Actualizado el 2021-05-27

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Cómo citar

FREITAS, I. Objetividade histórica no Manual de Teoria da História de Roberto Piragibe da Fonseca (1903-1986). Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 273–295, 2021. DOI: 10.5216/rth.v23i2.63979. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/63979. Acesso em: 27 jul. 2024.