Paulo Emílio and The films in the city (1966)

Economy, labor culture and mentality in the genesis of underdevelopment

Authors

  • Rafael Morato Zanatto Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, rafael_zanatto@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v24i1.65510

Keywords:

Historiography and Cinema, History of Brazilian Cinema, Paulo Emílio, History of Brazil

Abstract

In this article, we will reassemble and interpret the notes and manuscripts of the Brazilian film historian Paulo Emílio Sales Gomes for the course The Films in the City (1966), in which he analyzes the history of Brazil in the 19th century in search of the genesis of a state of underdevelopment immanent to the physiognomy of Brazilian cinema. In the course, Paulo Emílio investigates the 19th century in search of examples to explain in the long lasting the persistence of economic, psychological, social and cultural aspects that will be decisive in his interpretation of the history of Brazilian cinema, marked by underdevelopment.

Keywords: Paulo Emílio; history of Brazil; Brazilian cinema; underdevelopment

Author Biography

Rafael Morato Zanatto, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, rafael_zanatto@hotmail.com

Rafael Morato Zanatto é graduado em História pela UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" FCL - Assis (2010), Mestre (2013) e Doutor em História e Sociedade (2018) pela mesma instituição. Mantém pesquisa sobre a formação dos estudos históricos de cinema no Brasil e na Europa, assim como a recepção crítica e história ao cinema da República de Weimar (1919-1933) em França, Alemanha e Brasil, de 1919-1977. Atualmente desenvolve na ECA - Escola de Comunicação e Artes -USP o projeto A contribuição alemã e francesa à formação dos estudos históricos de cinema: critérios, teorias e perspectivas (1945-1952), sob a supervisão do Prof. Dr. Eduardo Morettin (http://lattes.cnpq.br/0473516658198812).

References

BASTOS, Humberto. Desenvolvimento ou Escravidão. Aspectos de Influências Externas na Formação Econômica do Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 1964.

BRUNO, Ernani da Silva. História e Tradições de Cidade de São Paulo, vol. 01. São Paulo: José Olympio Editora, 1954.

CARDOSO, Mauricio; SARAIVA, Leandro Rocha. A crítica engajada de Paulo Emílio: cinema, subdesenvolvimento e seus impasses. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 75, p. 129-143, abr. 2020.

CORREA JÚNIOR, Fausto Douglas. A Cinemateca Brasileira: das luzes aos anos de chumbo. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

FURTADO, Celso. A formação econômica do Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2003.

FUTEMMA, Olga. Arquivo Paulo Emilio Salles Gomes: rastros de perícia, método e intuição. (Dissertação de Mestrado). ECA – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, 2006.

LUCCOCK, John. Notas sobre o Rio de Janeiro e partes meridionais do Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 1942.

LUZ, Nícia Vilela. A luta pela industrialização do Brasil. 2. ed. São Paulo: Editora AlfaOmega, Ltda, 1978.

MENDES, Adilson Inácio. Trajetória de Paulo Emílio. São Paulo: Ateliê Editorial, 2015.

MORETTIN, Eduardo; XAVIER, Ismail. La critique cinématographique au Brésil et la question du sous-developpement économique: du cinéma muet aux années 1970. 1895: Révue d´Histoire du Cinéma, Paris, n. 77, hiver 2015.

NABUCO, Joaquim. Minha Formação. Brasília: Senado Federal, 1998.

PINTO, Pedro Plaza. As tarefas do crítico e os desafios do intelectual, p. 140-167. In: ALMEIDA, Thiago; XAVIER, Nayara (orgs.) Paulo Emílio: Legado Crítico. São Paulo: CINUSP/ Cinemateca Brasileira, 2017.

SOUZA, Carlos Roberto de. A Cinemateca Brasileira e a Preservação de Filmes no Brasil. (Tese de Doutorado). ECA – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, 2009.

SOUZA, José Inácio de Melo. Paulo Emílio no Paraíso. São Paulo: Editora Record, 2002.

VOVELLE, Michel. A História e a Longa Duração. In: LE GOFF, Jacques; CHARTIER, Roger; REVEL, Jacques. A história nova. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

XAVIER, Ismail. Sétima Arte: Um culto moderno. O idealismo estético e o cinema. São Paulo: Edições SESC, 2017.

Fontes

FIAF. Anais do Congrès de Rome 1949. Fédération Internationale des Archives du Film. Secrétariat Exécutif, Paris: 1949.

GOMES, Paulo Emílio Sales. A agonia da ficção. In: Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Embrafilme/Paz & Terra, 1982b.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula 2 de maio. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PE PI 0491.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula 9 de maio. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PE PI 0496.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. In: Uma Situação Colonial? Carlos Augusto Calil (Org.). São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Curriculum Vitae de Paulo Emílio Sales Gomes. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1973, acesso: PEPI 0752.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Ensino. Inventos e Impulsos. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1965, acesso: PEPI 0492.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Gosto pela inteligência. In: Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Embrafilme/Paz & Terra, 1982b.

GOMES, Paulo Emílio Sales. O cinema brasileiro na década de trinta (1973). Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, acesso: PEPI 0296.

GOMES, Paulo Emílio Sales. O dono do mercado. In: Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Embrafilme/Paz & Terra, 1982b.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Pequeno Cinema Antigo. In: Uma Situação Colonial? Carlos Augusto Calil (Org.). São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Um mundo de ficções. In: Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Embrafilme/ Paz & Terra, 1982b.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Uma situação colonial? In: Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Embrafilme/Paz & Terra, 1982b.

Manuscritos da primeira parte do curso Os filmes na Cidade (1966)

GOMES, Paulo Emílio Sales. Anexo B. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0490.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Anexo G. Cinemateca Brasileira. Arquivos e Coleções: Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0488.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula 2 de maio. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0491.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula 9 de maio. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0496.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula de 16 de maio. Cinemateca Brasileira. Arquivos e Coleções: Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0493.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Aula de 9 de maio. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0489.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Ensino. Inventos e Impulsos. Comentário Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1965, acesso: PEPI 0492.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Ernani Silva Bruno. Cinemateca Brasileira. Arquivos e Coleções: Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0494.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Folha Esparsa Eneida. Cinemateca Brasileira. Coleção Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: S/n°.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Gastão Cruls. Cinemateca Brasileira. Arquivos e Coleções: Paulo Emílio Sales Gomes, 1966, acesso: PEPI 0495.

Published

2021-07-30

How to Cite

MORATO ZANATTO, R. Paulo Emílio and The films in the city (1966): Economy, labor culture and mentality in the genesis of underdevelopment. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 24, n. 1, p. 174–193, 2021. DOI: 10.5216/rth.v24i1.65510. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/65510. Acesso em: 5 jul. 2024.