Subjectivity, Individuation and Self-Writing

Theoretical approaches between Michel Foucault and Carl Gustav Jung

Authors

  • Pedro Ragusa Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil, pedroragusa@yahoo.com.br
  • Alfedo do Santos Oliva Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, alfredoliva@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v23i2.64279

Keywords:

subject, subjectivity, self-writing

Abstract

The self-writing - a concept that offers meaning to a narrative genre in which a first-person narrator explicitly identifies himself as the biographical author - is outlined as a literary exercise typical of modernity. In this research, Michel Foucault's theoretical approach to self-practices was correlated to the theoretical field defined by Carl Gustav Jung about his autobiographical subjectivity. In order to objectify subjectivity through self-writing, the problem of this research was developed with the following objective: to establish the approximation and confrontation between two theoretical fields that specifically mobilized the subjectivity subject from a dialogue between Michel Foucault and Carl Gustav Jung.

Author Biographies

Pedro Ragusa, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil, pedroragusa@yahoo.com.br

Pedro Ragusa ingressou na Universidade Estadual de Londrina em 2005, obtendo graduação no curso de História com habilitação em licenciatura em 2008. Em 2009 e 2010 fez pós-graduação em História Social pela Universidade Estadual de Londrina, entre 2010 e 2012 concluiu o Mestrado em Teoria da História pelo departamento de História da Universidade Estadual de Londrina. Entre 2013 e 2018 cursou o curso de doutorado na Unesp de Assis na linha História e Sociedade, defendeu uma tese na área de teoria e metodologia da história com o título: A Arqueologia do Saber de Michel Foucault como um híbrido teórico-metodológico: Entre a Epistemologia e o Estruturalismo (http://lattes.cnpq.br/9409263650994048).

Alfedo do Santos Oliva, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, alfredoliva@yahoo.com.br

Possui graduação em Teologia (Bacharelado) pelo Seminário Teológico Antônio de Godoy Sobrinho (1991), graduação em História (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (1993), mestrado em Teologia pelo Seminário Teológico Batista do Norte do Brasil (1999), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2001), doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e pós-doutorado em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo (2017). É professor adjunto da Universidade Estadual de Londrina desde 2007. Tem experiência de ensino na área de História, com ênfase em Teoria da história e História das religiões, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria da história em diálogo com M. Foucault, J. Butler, M. Bakhtin ou C. G. Jung, Historiografia da cultura do cristianismo primitivo, Sexualidades e relações gênero no cristianismo primitivo, Escrita de si, Cuidado de si e Prática da parrhesia (http://lattes.cnpq.br/7061219842614980).

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Published

2020-12-22 — Updated on 2021-05-27

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How to Cite

RAGUSA, P.; DO SANTOS OLIVA, A. . Subjectivity, Individuation and Self-Writing: Theoretical approaches between Michel Foucault and Carl Gustav Jung. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 112–126, 2021. DOI: 10.5216/rth.v23i2.64279. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/64279. Acesso em: 21 nov. 2024.