Filosofias Africano-Brasileiras: aterramento diaspórico nas práticas educativas

Authors

  • Luís Thiago Freire Dantas Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, fdthiago@gmail.com
  • Adilbênia Freire Machado Universidade Rural Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, adilmachado@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0003-3226-2139

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v35i1.83233

Abstract

The prevailing understanding of education is deeply rooted in Western paradigms that privilege an exclusionary model of humanity. In response, this article speculates how educational practices, grounded in African philosophies, outline epistemological alternatives for interpreting the world and redefining humanity itself. We therefore propose thinking/acting with African-Brazilian Philosophies in the presence of pedagogical alternatives that challenge the linearity of Western thought. These Philosophies go beyond the mere inclusion of these knowledges; they require a radical restructuring of education to create space for the “not-yet-revealed”. To this end, the first section problematizes the concept of diaspora through an understanding of culture in which black existence simultaneously experiences displacement and an incessant claim to territorial identity. The second section engages with the Philosophy of hinterland to demarcate an epistemology that has the land as its foundation, ancestry as its guide, and enchantment as the axis of being, acting, and educating. Through this trajectory, the article proposes to reconceptualize learning as a continuous practice of situating collective existence in the wisdom of the earth.

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Author Biographies

Luís Thiago Freire Dantas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, fdthiago@gmail.com

Graduado em filosofia pela Universidade Federal de Sergipe (UFSE) mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e doutorado em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Adilbênia Freire Machado, Universidade Rural Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, adilmachado@yahoo.com.br

Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro / Instituto Multidisciplinar / Departamento Educação e Sociedade. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), 2019; Mestra em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2014; Licenciada Plena em Filosofia (2007) e Bacharela em Filosofia (2006) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Coordenadora do Eixo Filosofia Africana e Afro-diaspórica da Associação Brasileira de Pesquisadores Negr@s (ABPN); Membra da Coordenação Ampliada da Associação de Filosofia e Libertação Latino Americana (AFYL – BR); Membra dos grupos de pesquisa Núcleo das Africanidades Cearenses: encantamento, pretagogia, ancestralidade (NACE), UFC; Sócia fundadora e pesquisadora do Grupo de Pesquisa REDE AFRICANIDADES (UFBA). Tem experiências na área de Filosofias Africanas e Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Filosofias Africanas e Afro-brasileiras; Filosofias da Ancestralidade e do encantamento; Saberes Ancestrais Femininos; Formação, História e Cultura Africana e Afro-Brasileira; Educação para as Relações Étnico-Raciais; Currículos e Metodologias Afrorreferenciadas; Filosofia Africana presente nos Adinkras. Assento na Cadeira 39 da Academia Afrocearense de Letras (AAFROCEL). Integrante da Rede Brasileira de Mulheres Filósofas. Autora do livro “Filosofia Africana: ancestralidade e encantamento como inspirações formativas para o ensino das africanidades” (2019).

Published

2025-11-04

How to Cite

DANTAS, Luís Thiago Freire; MACHADO, Adilbênia Freire. Filosofias Africano-Brasileiras: aterramento diaspórico nas práticas educativas. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 122–133, 2025. DOI: 10.5216/rp.v35i1.83233. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/83233. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Travessias das Filosofias Africanas: entre modelos de ensino e aprendizagem