This is an outdated version published on 2025-07-18. Read the most recent version.

THE BODY AS A GEOGRAPHICAL IN THE CREATION OF CHARACTERS: BIOGRAPHIZATION OF YOUNG STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v7.82431

Keywords:

body, school Geography, embodied Geography, biographization, games

Abstract

This paper condenses the record of an educational practice based on embodied geography, linking approaches and conceptions of the body as a geographical space through the creation of characters. The activity took place in the QuilomBonja Project at EMEF Nossa Senhora de Fátima in the Bom Jesus neighborhood, in Porto Alegre, RS, sharing experiences with young people from the public school. Our main goal was to relate the students' experiences and their biographization, based on their embodied spatial experiences, in order to develop characters that fostered their knowledge, discussing issues from their daily lives. As our methodology, we applied the (auto)biography with the auto(hetero)biographical approach proposed by Abrahão (2023).  Based on the results, we can provisionally conclude that the creation of characters and the narratives that we fostered with the students triggered pedagogical experiences and expertise, allowing for the rework of the associative character between body and space, from the imaginary of young schoolchildren to the creation of an interactive spatial product that constitutes an embodied geography.

Author Biographies

Stalin Braga de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, stalin.braga@gmail.com

Participante do grupo de pesquisa em Ensino de Geografia e o método (auto)biográfico. Professor de Geografia da rede municipal de ensino de Arroio do Sal. É formado em Licenciatura e Bacharelado em Geografia pela UFPA, mestre e doutorando em Geografia pela UFRGS, pesquisa cartografias sociais, ludicidade, Geografias escolares em múltiplos territórios.

Filiação institucional: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Endereço Profissional: Praia Real, Rua 14, Casa 195, Torres/RS, Brasil.

CEP: 95560-000

Email: stalin.braga@gmail.com

Bruno Xavier Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, bruno.geo@hotmail.com

Tutor do curso UNIAFRO/UFRGS - Política de Promoção da Igualdade Racial na Escola e professor de Geografia da rede municipal de ensino de Porto Alegre. Com formação em Licenciatura em Geografia pela FURG, mestre e doutorando em Geografia pela UFRGS, tem interesse em pesquisas relacionadas à educação popular, à geografia e seu ensino no contexto da cidade e do urbano, com atuação desde as relações étnico-raciais, juventudes e projetos que visem a implementação da Lei 10639/2003.

Filiação institucional: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre.

Endereço Profissional: Rua dos Andradas, n. 660, Centro Histórico, Porto Alegre/RS, Brasil.

CEP: 90020-004

Email: bruno.geo@hotmail.com

Published

2025-07-18

Versions

How to Cite

Lima, S. B. de, & Silveira, B. X. (2025). THE BODY AS A GEOGRAPHICAL IN THE CREATION OF CHARACTERS: BIOGRAPHIZATION OF YOUNG STUDENTS. Revista Signos Geográficos, 7, 1–21. https://doi.org/10.5216/signos.v7.82431

Issue

Section

Artigos