A disciplina cartografia escolar nos cursos de formação de professores em Geografia no Brasil: contexto, desafios e perspectivas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v7.84340

Keywords:

Geography teaching, school cartography, teacher education, collaborative research

Abstract

The article presents the results of a collective research project developed by the Grupo de Estudos e Pesquisas em Cartografia Escolar (GECE), entitled “The School Cartography Course in Geography Programs in Brazil and Chile: An Analysis of Teacher Education.” The aim of this text is to understand how School Cartography has been organized and developed specifically within Geography teacher education programs in Brazil. The investigation adopts a qualitative approach, grounded in collaborative research, and uses as data production instruments the analysis of course syllabi, interviews with instructors, and the implementation of an extension course structured in three thematic modules: Social Cartography, Inclusive Cartography, and Geotechnologies applied to the teaching of Geography. The results highlight the growing presence of the discipline in curricula, although marked by regional and theoretical–methodological asymmetries, as well as the need to strengthen the integration between theory, practice, and formative experiences. The interviews show that instructors recognize School Cartography as an essential component for the development of spatial and geographical thinking, while also pointing to the persistence of structural and pedagogical challenges. The activities carried out in the extension course demonstrated the potential of contextualized and collaborative learning as a strategy for didactic experimentation. It is concluded that School Cartography is consolidating itself as a strategic formative field in Geography teacher education, whose expansion depends on consistent curricular guidelines and on the articulation between teaching, research, and extension.

Author Biographies

Denis Richter, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, drichter78@ufg.br

Possui  graduação  em  Geografia  (Licenciatura)  pela  Universidade  Regional  do  Noroeste  do Estado  do  Rio  Grande  do  Sul (Unijuí),  mestrado  e  doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Campus de Presidente Prudente/SP e pós-doutorado  pela  Universidad  Autónoma  de  Madrid  (Espanha). Professor do curso de Graduação em Geografia e do Programa Pós-Graduação em Geografia no Instituto de Estudos Socioambientais (IESA) da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Endereço Profissional: Av. Esperança, s/n., Campus II - Samambaia, Goiânia/GO

CEP: 74001-970

Email: drichter78@ufg.br

Loçandra Borges de Moraes, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, locandra.moraes@ueg.br

Possui graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Goiás (UFG), mestrado em Geografia pela UFG, doutorado em Ciências (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (USP) e pós-doutorado pela UFG. Professora do curso de Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Goiás (UEG-Anápolis) e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Endereço Profissional: Av. Juscelino Kubitscheck, n. 146, Bairro Jundiaí, Anápolis/GO

CEP: 75053-520

E-mail: locandra.moraes@ueg.br

Míriam Aparecida Bueno, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, miriam_bueno@ufg.br

Possui graduação em Geografia (Licenciatura)  pela  Universidade  Federal  do  Acre (UFAC),  mestrado  em  Geografia  pela  Universidade Federal  de  Minas  Gerais (UFMG),  doutorado  em  Ensino  e  História  de  Ciências  da  Terra,  pela  Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-doutorado pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Geografia no Instituto de Estudos Socioambientais (IESA) da Universidade Federal de Goiás (UFG)

Endereço Profissional: Av. Esperança, s/n., Campus II - Samambaia, Goiânia/GO.

CEP: 74001-970

Email: miriam_bueno@ufg.br

Published

2025-12-08

How to Cite

Richter, D., Moraes, L. B. de, & Bueno, M. A. (2025). A disciplina cartografia escolar nos cursos de formação de professores em Geografia no Brasil: contexto, desafios e perspectivas. Revista Signos Geográficos, 7, 1–31. https://doi.org/10.5216/signos.v7.84340

Issue

Section

Dossiê