CARTOGRAPHIC REPRESENTATIONS AND FIELDWORK IN GEOGRAPHY TEACHING: THE STUDY OF THE AFRICAN DIASPORA IN THE LIBERTY DISTRICT OF SÃO PAULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v6.80996

Keywords:

necropolitics, geosymbols, spatial reasoning, subversion of maps

Abstract

The aim of this article is to analyze the role of maps in fieldwork in a teaching-learning context in a class in the final years of elementary school. For the development of the research, maps are presented as research tools so that the overlapping layers of space-time in the urban territory reveal the transformations of the landscape. We delimited the Liberdade neighbourhood in the city of São Paulo as an expression of Afro-Brazilian historical-geographical erasure as a process of necropolitics and its consequence of urbanization. Using old maps of the city and mental maps made by the students, we mobilized the concept of social representations and tried to involve the students' cathartic movement, obtaining results in cartographic reasoning and understanding of the geosymbols of indigenous-black territorialization. From the pedagogical philosophy, we approached the Historical-Critical perspective of valuing the subject as a transforming agent, bringing the look of racial subversion in the Liberdade neighborhood. The research is based on the qualitative methodology of studying the city and its social, racial, spatial and territorial formation through phenomenological reasoning, seeking the essence of racism in the city and awareness from an anti-racist educational perspective.

Author Biographies

Mateus de Sousa Nonato, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, mateusdsnonato@usp.br

Graduando em bacharelado e licenciatura no curso de Geografia na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Bolsista de iniciação cientifica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado São Paulo (Fapesp) atuando em pesquisa sobre ensino de Geografia e educação antirracista no espaço urbano.

Endereço profissional: Avenida Professor Lineu Prestes, 338. Cidade Universitária - São Paulo – SP. CEP: 23914360.

E-mail: mateusdsnonato@usp.br

Ayana Kissi Meira de Medeiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, ayanakissi@usp.br

Mestranda em Geografia pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora do Ensino Fundamental II e Ensino Médio na Prefeitura Municipal de São Paulo. Participa do Núcleo de Estudantes e Pesquisadoras Negras da Geografia da USP (NEPEN). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: valorização cultura africana, espacialidades, corpos negros e ensino de Geografia.

Endereço profissional: Avenida Professor Lineu Prestes, 338. Cidade Universitária - São Paulo – SP. CEP: 23914360

E-mail: ayanakissi@usp.br

Paula Cristiane Strina Juliasz, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, paulacsj@usp.br

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), mestra e graduada (bacharel e licenciatura) em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Rio Claro). Professora Doutora do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH - USP), atuando na área de Ensino de Geografia.

Endereço profissional: Departamento de Geografia Secretaria do PPGH. Avenida Professor Lineu Prestes, 338. Cidade Universitária - São Paulo – SP. CEP: 23914360

Email: paulacsj@usp.br

Published

2024-12-29

How to Cite

Nonato, M. de S., Medeiros, A. K. M. de, & Juliasz, P. C. S. (2024). CARTOGRAPHIC REPRESENTATIONS AND FIELDWORK IN GEOGRAPHY TEACHING: THE STUDY OF THE AFRICAN DIASPORA IN THE LIBERTY DISTRICT OF SÃO PAULO. Revista Signos Geográficos, 6, 1–19. https://doi.org/10.5216/signos.v6.80996

Issue

Section

Artigos