WE NEED TO TALK ABOUT THE CONTENT IN GEOGRAPHY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v7.80818

Keywords:

textbook, BNCC, geographic reasoning, geographic situation

Abstract

In this article we start from the assumption that the non-demarcation of what constitutes school content can generate hermetic conceptions, unquestionable and homogeneous statements of what should be taught. For us, the discomfort that this research generated is related to national curricular documents and regulations, which guide the construction of curriculum and therefore influence what will actually be worked on in the classroom. Considering that Base Nacional Comum Curricular (BNCC) opens up space for a conception theoretical and methodological when proposing a teaching approach that considers the solving problems in connection with the geographical situation and in articulation with skills and principles of geographic reasoning, we ask ourselves: How far do textbooks published by the three best-selling publishers in the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), Fundo Nacional de Desenvolvimento Escolar (FNDE) – (Brazil, 2023) and approved by PNLD (2024) incorporate into their texts and activities the geographical situation, the principles of geographical reasoning, the skills and problem-solving, set out in the BNCC Geography? By the total of nine Didactic Geography Collections, approved in the PNLD (2024), we analyzed books from Collections produced by the three best-selling publishers in the PNLD - 2020 (Brazil, 2023). In these collections we focus on textbooks intended for elementary school (6º ano – Ensino Fundamental). In general, the contents and activities present in the textbooks of the works analyzed do not favor students’; learning when faced with questions, doubts, controversies and uncertainties, making it impossible for them to investigate, reason, reflect and interpret geographic situations and mobilize geographic reasoning.

Author Biographies

Patrícia Assis da Silva Ribeiro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, patricia.assis@ufjf.br

Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2021). Possui graduação (2015) e mestrado (2017) em Geografia pela Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ.

Endereço Profissional: Rua José Lourenço Kelmer, s/n, São Pedro, Juiz de Fora, Minas Gerais

CEP: 36036-900

Email: patricia.assis@ufjf.br

Jackson Junio Paulino de Morais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, jacksmorais@hotmail.com

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de Minas Gerais, na linha de pesquisa: Produção do espaço, ecologia, política, cultura, educação em Geografia. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Geografia pela instituição Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais núcleo universitário Coração Eucarístico. Atualmente é Professor da Educação Básica pela rede particular de ensino de Belo Horizonte e Região Metropolitana (MG).

Endereço Profissional: Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte, Minas Gerais. CEP: 31270-901

E-mail: jacksmorais@hotmail.com

Raquel Augusta Melilo Carrieri, Colégio Santo Agostinho, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, raquelmelilo.ead@gmail.com

Possui graduação em Geografia, Licenciatura e Bacharelado, pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012 e 2013), mestrado em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (2017) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2023). Atualmente é professora da rede básica de ensino.

Endereço Profissional: Av. Amazonas, 1803 - Santo Agostinho, Belo Horizonte, Minas Gerais

CEP: 30180-002

E-mail: raquelmelilo.ead@gmail.com

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, valeriaroque@gmail.com

Professora Associada do Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais, atuando nos cursos de graduação e pós-graduação em Geografia.  Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), mestrado em Faculdade de Educação - FAE/UFMG (2003) e doutorado em Geografia e Análise Ambiental pelo Instituto de Geociências/UFMG (2009).

Endereço Profissional: Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte, Minas Gerais

CEP: 31270-901

E-mail: valeriaroque@gmail.com

Published

2025-02-10

How to Cite

Ribeiro, P. A. da S., Morais, J. J. P. de, Carrieri, R. A. M., & Roque Ascenção, V. de O. (2025). WE NEED TO TALK ABOUT THE CONTENT IN GEOGRAPHY TEACHING. Revista Signos Geográficos, 7, 1–21. https://doi.org/10.5216/signos.v7.80818

Issue

Section

Artigos