GEOGRAPHIC SITUATION AND FIELD WORK: POTENTIAL PATH TO BUILDING KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v6.80489

Keywords:

geographic situation, fieldwork, teaching Geography

Abstract

The teaching of Geography in basic education still has many obstacles to be overcome, because despite the relevance of geographic reasoning in the training of students, they still see the subject as simple, descriptive, and informative. It is necessary to find new possibilities when teaching, as learning to think about the world through the lens of Geography provokes empowerment, which can activate citizenship to recognize problems, formulate solutions, and put them into practice, involving the struggle and improvement of conditions in the experienced space. In this case, the text presents a reflection constructed, according to a bibliographical survey, regarding the use of the geographical situation as an approach to carrying out fieldwork in basic education. It highlights the importance of identifying the students' own territory, so that it is seen as a territorial learning unit, in which the teacher's mediation contributes to recognizing and validating geographic concepts, but also, providing scientific literacy, building new knowledge and territorial readings, according to the categories of Geography. Therefore, this is a contribution from teachers to teachers, in which praxis constitutes pedagogical content knowledge, so that field practices find a greater theoretical basis in their implementation and provide the achievement of learning objectives, perceiving Geography as powerful knowledge.

Author Biographies

Ricardo Chaves de Farias, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil, ricardochaves@outlook.com

Licenciado como bolsista pelo PROUNI (2007), Mestre (2019) e Doutorando em Geografia (UnB), atua em escolas da rede privada do Distrito Federal.  Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino, aprendizagem e formação de professores GEAF/UnB.   

Endereço: Campus Universitário Darcy Ribeiro, ICC Norte, Bloco B, Asa Norte, Brasília – Distrito Federal.

CEP: 70910-900 

E-mail: ricardochaves@outlook.com

Leonardo Ferreira Farias da Cunha, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasília, Distrito Federal, Brasil, leoffarias@yahoo.com.br

Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Doutor em Geografia pela UnB. Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino, aprendizagem e formação de professores GEAF/UnB.

Endereço: Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Setor Comercial Norte – Quadra 06, Conjunto A Edifício Venâncio 3000, Asa Norte – Brasília – Distrito Federal.

CEP: 70297-400

E-mail: leoffarias@yahoo.com.br

Cristina Maria Costa Leite, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil, criscostaleite@gmail.com

Geógrafa, Pós-doutorado em Geografia, Doutora em Educação, com Mestrado em Gestão Ambiental e Especialização em Gestão do Território e Sensoriamento Remoto. Professora efetiva da Universidade de Brasília, com atuação em Pedagogia e na Pós-Graduação em Geografia. É líder do Grupo de Pesquisa em Ensino, aprendizagem e formação de professores GEAF/UnB.

Endereço: Faculdade de Educação, Campus Universitário Darcy Ribeiro, Asa Norte, Brasília – Distrito Federal.

CEP: 70910-900 

E-mail: criscostaleite@gmail.com    

Published

2024-12-13

How to Cite

Farias, R. C. de, Cunha, L. F. F. da, & Leite, C. M. C. (2024). GEOGRAPHIC SITUATION AND FIELD WORK: POTENTIAL PATH TO BUILDING KNOWLEDGE. Revista Signos Geográficos, 6, 1–19. https://doi.org/10.5216/signos.v6.80489

Issue

Section

Artigos