POSTGRADUATE IN GEOGRAPHY IN BRAZIL: LINES OF RESEARCH IN “GEOGRAPHY TEACHING”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v7.78964

Keywords:

lines of research, teaching Geography, postgraduate in Geography

Abstract

The work in question aims to present the growing number of lines of research in Geography teaching in stricto sensu postgraduate program in Geography in Brazil, as well as the consolidation of the research area within Brazilian Geographic Science. In search of provisional answers to our objective, we were guided by the lens of Complex Thinking, through documentary research to collect data. The first Brazilian postgraduate courses in Geography were included in the National Postgraduate System only in the 1970s, and since then, the area has been growing slowly. From the 2000s onwards, driven by public policies, the number of programs began to grow progressively. Research related to the Teaching of Geography begins to come into evidence, ensuring its prominent place in theses, dissertations, projects, lectures, debates, books and articles. Of the current 80 postgraduate programs in Geography, 24 offer lines of research in Geography teaching. Although, for the first time, there are postgraduate courses in Geography in all Brazilian states, there is still a concentration in the south and southeast regions, which also reflects the location of research lines, as well as research groups. Despite this, the consolidation of the theme throughout the territory stands out and, mainly, the growing front related to the theme in the northeast region.

Author Biographies

Éliton Paulo Novais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, eliton.nvais@gmail.com

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha de pesquisa Ensino de Geografia; mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Campus de Marechal Cândido Rondon; licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá e bacharel em Relações Públicas pela Faculdade do Norte Novo de Apucarana. Atualmente é Técnico Administrativo em Educação, ocupando o cargo de Relações Públicas, na Universidade Federal da Fronteira Sul

Endereço Profissional: Rodovia SC 484 - Km 02, Fronteira Sul, Chapecó, Santa Catarina.

CEP: 89815-899

E-mail: eliton.nvais@gmail.com

Antonio Carlos Castrogiovanni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, acastrogiovanni53@gmail.com

Possui graduação em Geografia (1980) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995) e doutorado em Comunicação Social na área de práticas sociais em Comunicação, Geografia e Turismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor do Curso de Pós-Graduação O Ensino de Geografia e História: saberes e fazeres na Contemporaneidade da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Endereço Profissional: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação. Rua Paulo Gama, Farroupilha. Porto Alegre, Rio Grande do Sul.

CEP: 90040-060

E-mail: acastrogiovanni53@gmail.com

Published

2025-03-31

How to Cite

Paulo Novais, Éliton, & Castrogiovanni, A. C. (2025). POSTGRADUATE IN GEOGRAPHY IN BRAZIL: LINES OF RESEARCH IN “GEOGRAPHY TEACHING”. Revista Signos Geográficos, 7, 1–17. https://doi.org/10.5216/signos.v7.78964

Issue

Section

Artigos