DIDACTIC SEQUENCES IN LIGHT OF INQUIRY-BASED LEARNING IN GEOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.72439

Keywords:

teaching geography, inquiry-based learning, geographic reasoning, spatiality of the phenomenon, didactic sequences

Abstract

This work focuses on the potential of inquiry-based learning in geography through didactic sequences, which has as a guide a geographical question built from a given geographical situation as a path to learning. Here, theories and interpretations are exposed, with the objective to contribute to the reflection about the structuring of pedagogical practice in Geography beyond the trivial information about spatial components and that be able to favor the construction of geographic reasoning, searching for the interpretation of the phenomenon’s spatiality. To this end, the theoretical bases recommended by ROQUE ASCENÇÃO and VALADÃO (2014, 2016, 2017a, 2017b, 2018, 2020), SILVEIRA (1999), SANTOS (2006), CARVALHO (2013) and SASSERON (2015) were intersected. This intersectionality and the resulting dialogues were established through constructed reflections that allowed us to infer that the operation with the principles of geographic reasoning, structurer and structuring concepts and the methodological tripod of Geography from a geographic situation to be investigated in the Teaching of Geography has the potential to favor the development and mobilization of geographic reasoning for the construction of interpretations of the phenomenon’s spatiality.

Author Biographies

Jackson Junio Paulino de Morais, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, jacksmorais@hotmail.com

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de Minas Gerais, na linha de pesquisa: Produção do espaço, ecologia, política, cultura, educação em Geografia. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Geografia pela instituição Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais núcleo universitário Coração Eucarístico. Desenvolve, através do Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia (GEPEGEO), atividades extensionistas para à formação docente em Geografia e atividades de pesquisa em práticas de ensino em Geografia. Atualmente, é Professor da Educação Básica pela rede particular de ensino de Belo Horizonte e Região Metropolitana (MG).

Endereço profissional: Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte - MG, 31270-901.

E-mail: jacksmorais@hotmail.com

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, valeriaroque@gmail.com

Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), mestrado em Faculdade de Educação- FAE/UFMG (2003) (conceito 7 CAPES) e doutorado em Geografia e Análise Ambiental (conceito 6 Capes) pelo Instituto de Geociências/UFMG (2009). Atualmente é Professor Associado I no curso de Geografia do IGC/UFMG. Atua como professora e pesquisadora colaboradora junto ao Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica - NEPEG (IESA/UFG). Coordena, desde 2012, o Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia (GEPEGEO) da UFMG.

Endereço profissional: Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte - MG, 31270-901.

E-mail: valeriaroque@gmail.com

Published

2022-08-05

How to Cite

Paulino de Morais, J. J., & de Oliveira Roque Ascenção, V. . (2022). DIDACTIC SEQUENCES IN LIGHT OF INQUIRY-BASED LEARNING IN GEOGRAPHY. Revista Signos Geográficos, 4. https://doi.org/10.5216/signos.v4.72439

Issue

Section

Artigos