USE OF TECHNOLOGY IN INTERACTIVE MODELS AS AN INCLUSIVE RESOURCE

Authors

Keywords:

Tactile Cartography, Inclusion, Topographic model, QR Code.

Abstract

The concern about accessibility and inclusion in education is growing today, largely due to the fact that we have laws that guarantee access for students with special needs in regular classrooms, highlighting the need to provide quality education and interaction with space for these students. satisfactorily. Because of this, the objective of this work was to study and elaborate an interactive didactic material, sound and tactile, adding the techniques of the Tactile Cartography with the cellular and the technology of the QR Code, that contributes positively to the teaching, being the student with special needs or not. Education is and always has been the greatest emancipation tool of the individual in society, especially in the case of students with a disability, so educators have an obligation to ensure an effective inclusion of these individuals in classrooms, providing adapted methodologies and materials that enable them. teach in such a way that they possess the theoretical, social and historical knowledge necessary to be active members in their communities. This work seeks for a new teaching pratice, who will contributes to the creation of a inclusive pedagogical metodologies, which when adopted in the student reality, can guarantee a significant change in the inclusive teaching. However at the same time, can be used with students with no disabilities, forming a real inclusion

Author Biographies

Diego Alves Ribeiro , UNESP/Campus de Ourinhos, São Paulo, Brasil

Possui graduação em bacharel e licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Campus de Ourinhos (2019). Foi bolsista em projeto extensão voltado para o uso de maquetes em ensino de Geografia e participou como bolsista do programa Residência Pedagógica

Email: alves.ribeiro@unesp.br

Carla Cristina Reinaldo Gimenes de Sena, UNESP/Campus de Ourinhos, São Paulo, Brasil

Possui graduação em Geografia (1993), mestrado (2001) e doutorado em Geografia em Geografia Física pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente é pesquisadora voluntaria da Universidade Tecnológica Metropolitana e da Universidade de São Paulo. Professora Assistente Doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Líder do grupo de pesquisa do CNPQ Cartografia Escolar, Presidente da Comissão de Mapas para Crianças da Associação Cartográfica Internacional (ICA), tutora da EMPGEO (empresa júnior) foi coordenadora de subprojeto de Geografia/UNESP do PIBID (CAPES/2014-2018) e do núcleo de Geografia do Programa Residência Pedagógica (CAPES/2018-2019). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Cartografia, formação de professores e metodologias de ensino de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de geografia, cartografia tátil, educação especial, deficientes visuais e inclusão.

Avenida Vilatina Marcusso, 1500 - Campus Universitário 19910-206 - Ourinhos, SP - Brasil

Email: carla.sena@unesp.br

Published

2020-10-30

How to Cite

Alves Ribeiro , D. ., & Reinaldo Gimenes de Sena, C. C. (2020). USE OF TECHNOLOGY IN INTERACTIVE MODELS AS AN INCLUSIVE RESOURCE. Revista Signos Geográficos, 2, 1–22. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/64325

Issue

Section

Artigos