THE GEOGRAPHICAL EDUCATION IN THE PRIMARY SCHOOL OF PIAUÍ (1927-1950)

Authors

Keywords:

geographical education, Primary School of Piauí, purposes of Geography

Abstract

It is discussed in the present text a study about the geographical education in the primary school of Piauí, whose aim consisted in comprehend the historical path of this school subject in the referred teaching level between the years of 1927-1950. The study has foundation in the propositions of André Chervel (1990) in connection with Ivor Goodson (1990) with the School Subjects History approach as a historiographic field. It was reflected about some aspects related to the teaching purpose of Geography in the Primary School of Piauí according to the educational legislation and the Primary Teaching Program adopted in the period, highlighting the curriculum and the pedagogical models prescribed through these legal instruments. The results demonstrated that, despite the educational legislation indicating the formation of the patriotic and nationalist spirit in the geographical education of the little students from Piauí and the prescription of the intuitive method considered modern for the time, it was maintained a traditional teaching approach, emphasizing the enumeration and the description of natural wealth, the phenomena locations and the memorization of the content studied.

Author Biography

Maria do Socorro Pereira de Sousa Andrade, Universidade Federal do Piauí, Piauí, Brasil

Doutora em Educação na área de História da Educação, com pesquisa na linha "Formação Docente e Prática Educativa" pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí (2019). Mestre em Geografia na área "Organização do Espaço e Educação Geográfica", com pesquisa na linha "Ensino de Geografia", pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Piauí (2015). Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (2006). Experiência no magistério dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e do Ensino Superior com a supervisão pedagógica em IES privada e como docente dos cursos de Pedagogia e Geografia do PARFOR-UESPI. Pesquisas em Interdisciplinaridade, Saberes Docentes e Ensino de Geografia nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Atualmente desenvolve estudos na área do ensino de Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental, da História da Educação com enfoque na História das Disciplinas Escolares e Docência no Ensino Superior.

Email: andradesocorro753@gmail.com

Published

2020-07-07

How to Cite

Pereira de Sousa Andrade, M. do S. (2020). THE GEOGRAPHICAL EDUCATION IN THE PRIMARY SCHOOL OF PIAUÍ (1927-1950). Revista Signos Geográficos, 2, 1–20. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/63536

Issue

Section

Artigos