CHILDREN, CORNERS, UNDER AND BEHIND: CHRONICLES OF SPACIAL EXPERIENCES

Authors

Keywords:

children, spatial experiences, language, geographical space

Abstract

This is a work formed by many voices: the authors mentioned, ours and children with whom we live in our research. This is because we believe in an academic work with the humanities that breaks with classical positivism, while breaking with the subjectivism present in many studies, recognizing that we are beings born in a world of language and we forge ourselves in it. Throughout the text, we bring personal memories of our childhoods and the lives of others. Memories of the external world, its colors, sounds and flavors refracted by our experience, our scales. The text is the result of how we look at all these experiences in their relationship with the geographical space, our subject of study. Understanding that there is no spatial experience outside the human verb, we therefore defend the condition of human language as a whole to which we are inserted. For us, what is in the first instance in the child's experience in space is the dimension of imagination and creation. Play, in this perspective, has an intense relationship with the geographical space and with life in society and with society in the lives of children, with their development and humanization processes.

Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003) e pós-doutorado pelo Internationaler Promotionsstudiengang Erziehungswissenchaft/Psychologie - INEDD, da Universität Siegen, Alemanha. Atualmente é professor do programa de pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde orienta mestrado e doutorado. Pesquisador da FAPERJ, do CNPq e CAPES. Atuou como membro do Grupo Gestor da Creche UFF. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI). Vice coordenador do GT de Educação de Crianças de 0 a 7 anos da ANPED. Tem experiência na área de Geografia e Educação, Crianças e Infâncias, Desenvolvimento Humano e psicologia Histórico-cultural. Atua principalmente nos seguintes temas: Geografia - ensino/aprendizagem, Geografia da Infância e das Crianças, Educação Infantil, Desenvolvimento humano e Psicologia Histórico-cultural.

Endereço Profissional: Universidade Federal de Juiz de Fora (Campus UFJF) - Bairro São Pedro – Juiz de Fora – MG - CEP: 36.036-900.

E-mail: jjanergeo@gmail.com

Sara Rodrigues Vieira de Paula, Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Possui graduação em Pedagogia e Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) e especialização em Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI). Áreas de interesse: Geografia da Infância e das Crianças; Educação Infantil; Desenvolvimento Humano e Teoria histórico-cultural.

Endereço Profissional: Universidade Federal de Juiz de Fora (Campus UFJF) - Bairro São Pedro – Juiz de Fora – MG - CEP: 36.036-900.

E-mail: saravpaula@gmail.com

Published

2020-02-06

How to Cite

Lopes, J. J. M., & Vieira de Paula, S. R. (2020). CHILDREN, CORNERS, UNDER AND BEHIND: CHRONICLES OF SPACIAL EXPERIENCES. Revista Signos Geográficos, 2, 1–16. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/61344

Issue

Section

Artigos