AS PESQUISAS EM ENSINO DE GEOGRAFIA NO BRASIL: PARA ONDE DEVEMOS IR?

Authors

Keywords:

Geography teaching, experience, problem based learning, inquiry teaching

Abstract

This article intends to stimulate reflection on the knowledge produced in the area of Geography teaching in Brazil and, at the same time, question the extent to which these productions have an 'exogenous' effect, that is, they also contribute to generate changes of conceptions by those who investigate other fields of geographic science. We emphasize the need to publish our studies based on an in-depth knowledge and indicate, from the database research, which paths can be presented that allow us to think about a connection between the philosophical principles of teaching, Geography and actions derived from this relationship. The research was based on the ERIC (Education Resources Information Center) database and we present the trends pointed out by the productions in the last 8 years.

Author Biography

Jerusa Vilhena de Moraes, Universidade Federal de São Paulo

Professora Adjunta 4 do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da UNIFESP. Vice- coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIFESP. Tem realizado pesquisa na área de ensino e aprendizagem tendo como linha de investigação a resolução de problemas, a alfabetização científica em sala de aula, as metodologias de ensino e a educação geográfica. Integra a Rede Latino Americana de Didática em Geografia (RedladGeo). Doutora em Educação pela FE-USP e Mestre em Geografia Humana pela FFLCH- USP; Bacharelado e Licenciatura em Geografia na USP.

Endereço Profissional: Estrada do Caminho Velho. Bairro dos Pimentas. Guarulhos. CEP: 07252312. Brasil.

E-mail: jevilhena@yahoo.com.br

Published

2019-06-06

How to Cite

Moraes, J. V. de. (2019). AS PESQUISAS EM ENSINO DE GEOGRAFIA NO BRASIL: PARA ONDE DEVEMOS IR?. Revista Signos Geográficos, 1, 16. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/58902

Issue

Section

Artigos