Girls in the house: genres and semiotics practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v35.74098

Keywords:

Genre, Practices, Semiotic, Audiovisual, Discourse

Abstract

This article analyzes the webseries Girls in the House. We investigated what effects of meaning the interaction process produces and what discursive strategies are configured in the generative path of expression, proposed by Fontanille (2008; 2014), through the levels of semiotic pertinence. We start from the identification of genres through semiotic theory and then we approach the generic constitution of the webseries and how it configures practices in the process of creation and delivery of content through digital support. This article, however, does not intend to make a historiographical study of the genre, but to use discussions already proposed to apply in an analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica de Amorim Barbosa, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Araraquara, SP

PhD student in Linguistics and Portuguese Language at the Faculty of Sciences and Letters of the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Araraquara, SP, Brazil.

Arnaldo Cortina, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Araraquara, SP

Adjunct professor at the Faculty of Sciences and Letters of the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Araraquara, SP, Brazil.

References

ALMEIDA, Fernanda Albuquerque de. Machinima: entre a narrativa e a experimentação. 2014. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) – Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-24042015-164451/pt-br.php. Acesso em: 25 abr. 2022.

ARISTÓTELES. A arte poética. São Paulo: Martin Claret, 2007.

BAHKTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. São Paulo: Ática, 1994.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4ª edição. Campinas, SP: Pontes, 1995.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital. São Paulo: Aleph, 2009.

FONTANILLE, Jacques. Prácticas semióticas. Tradução de Desiderio Blanco. Primera edición. Lima: Universidad de Lima, Fondo Editorial, 2014.

FONTANILLE, Jacques. Práticas semióticas: imanência e pertinência, eficiência e otimização. In: DINIZ, Maria Lúcia Vissotto Paiva; PORTELA, Jean Cristtus (org.) Semiótica e mídia. Textos, práticas, estratégias. São Paulo: Unesp/Faac, 2008. p. 15-74.

FONTANILLE, Jacques. Significação e visualidade: exercícios práticos. Porto Alegre: Sulina, 2005.

FONTANILLE, Jacques. Sémiotique et littérature. Essais de méthode. Paris: PUF, 1999.

GIRLS in the house. Rao TV - YouTube. Série. [S. l.], 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DueqHtupyNI&list=PLLzL0mq1mPy-WPWA7KfAVfpP7kZkVDidiW&index=1. Acesso em: 3 fev. 2023.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Cultrix, 1979.

PORTELA, Jean Cristtus; SCHWARTZMANN, Matheus Nogueira. A noção de gênero em semiótica. In: PORTELA, Jean Cristtus; BEIVIDAS, Waldir; LOPES, Ivã Carlos; SCHWARTZMANN, Matheus Nogueira (orgs.). Semiótica: identidades e diálogos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 69-98.

SOUSA, Silvia Maria de et al. Linguagens na cibercultura. In: PORTELA, Jean Cristtus, et al. Semiótica: identidade e diálogos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 209-227.

Published

2023-04-05

How to Cite

BARBOSA, J. de A.; CORTINA, A. Girls in the house: genres and semiotics practices. Signótica, Goiânia, v. 35, p. e74098, 2023. DOI: 10.5216/sig.v35.74098. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/74098. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos