The ethos and the scenography of the fluminense elite contemporary to abolition
Analysis of two chronicles of Machado de Assis
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v35.73237Keywords:
Ethos, Scenography, Machado de Assis, Slavery, ChronicAbstract
The article sheds light on two chronicles from the series bons dias!, by Machado de Assis. Combining discourse analysis with the potential of the literary text, it focuses on the ethos and scenography of the rio de janeiro elite in the period of the enactment of the abolition of slavery. It is based on the concepts of ethos and scenography and on its emergence in the chronicles of april 19, 1888 and may 19, 1888. Both chronicles present, as narrators, men belonging to the rio de janeiro elite, whose ethos is exposed in the conviction their superiority over blacks.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. In: AMOSSY, Ruth. Imagem de si no discurso: a constituição do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 9-28.
ASSIS, Machado de. 19 de abril de 1888. In: GLEDSON, John. Bons Dias! São Paulo: Unicamp, 2008a. p. 91-94.
ASSIS, Machado de. 19 de maio de 1888. In: GLEDSON, John. Bons Dias! São Paulo: Unicamp, 2008b. p. 109-111.
ARISTÓTELES. Arte retórica e arte poética. Rio de Janeiro: Edições Ediouro: Tecnoprint S. A., 2000.
CHALHOUB, Sidney. Machado de Assis: historiador. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
CHALHOUB, Sidney. Visões de liberdade: uma história das últimas décadas da escravidão na Corte. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia. (org.). O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 309-326. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/Identidadesocial-e-identidade.html. Acesso em: 15 ago. 2022.
DUARTE, Eduardo de Assis. Machado de Assis: afrodescendente – escritos de caramujo [antologia]. Rio de Janeiro: Pallas: Crisálida, 2009.
GLEDSON, John. Bons Dias! In: GLEDSON, John. Machado de Assis: ficção e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986, p. 114-160.
GOMES, Heloisa Toller. As marcas da escravidão: o negro e o discurso oitocentista no Brasil e nos Estados Unidos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth. Imagens de si no discurso: a constituição do ethos. São Paulo: Contexto, 2005a. p. 69-92.
MAINGUENEAU, Dominique. O discurso literário contra a Literatura. In: MELLO, Renato de. (org.). Análise do Discurso e Literatura. Tradução de Renato de Mello e Renata Aiala de Mello. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso/FALE/UFMG, 2005b. p. 17-29.
MELLO, Renato de. Análise do Discurso & Literatura: uma interface real. In: MELLO, Renato de. (org.). Análise do Discurso e Literatura. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso/FALE/UFMG, 2005. p. 31-44.
MEYER, Augusto. Machado de Assis, 1935-1958. Rio de Janeiro: Livraria São José, 1958. p. 45-46.
SARAIVA, Juracy Assmann et al. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.
PROCÓPIO, Mariana Ramalho. Uma abordagem discursiva sobre a questão do autor. Linguagem. Estudos e Pesquisas (UFG), Goiânia, v. 17, n. 2, p. 205-220, 2013. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/23777/1/artigo.pdf. Acesso em: 14 nov. 2021.
TRÍPOLI, Mailde Jerônimo. Imagens, máscaras e mitos: o negro na obra de Machado de Assis. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)