Lines of force of black literature in poemas from Conceição Evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v35.72835

Keywords:

Conceição Evaristo, Poems, Black literature, Self-representation

Abstract

This study develops a reading of three poems by Conceição Evaristo. The poems are present in the book Poemas da recordação e outros movimentos (2017). “Vozes-mulheres”, “Fêmea-Fênix” and “Medos das dores do parto” are compositions that contain recurring caracteristics of black literature, like the practice of rewriting, the (re)construction of self-identity and the valorization of ancestral memory, elements that result in the literary formulation of the concept of blackness. The study is guided by the theoretical formulations of Zilá Bernd (1988, 1992), Octavio Paz (1982), Lélia Gonzalez (2019), bell hooks (1995) and Grada Kilomba (2019), besides others critical studies called upon in the development of the analyses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Antônio Vieira Júnior, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, GO

PhD in Letters and Linguistics from the Federal University of Goiás.

Andressa Souza Silva, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, GO

Master's student in Letters and Linguistics at the Federal University of Goiás.

References

ALVES, Castro. Espumas flutuantes. Os escravos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

ARAÚJO, Roselene; VIEIRA JÚNIOR, Paulo Antônio. O lugar de fala da mulher negra em Olhos d’água, de Conceição Evaristo. Revista Trama, [Marechal Cândido Rondon], v. 16, n. 38, p. 75-88, 2020. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/24210. Acesso em: 22 dez. 2020.

BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BERND, Zilá. Literatura Negra. In: JOBIM, José Luis (org.). Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992. p. 267-275.

BRANCO, Lúcia Castelo; BRANDÃO, Ruth Santiago. A mulher escrita. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2004.

CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 1995. p. 171-193.

CANDIDO, Antonio. Poesia e oratória em Castro Alves. In: CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira. São Paulo: Ouro Sobre Azul, 2012. p. 583-599.

DANTAS, Luiz; SIMPSON, Pablo. Introdução. In: ALVES, Castro. Espumas flutuantes. Os escravos. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. XIII-XLV.

DUARTE, Eduardo de Assis. Rubem Fonseca e Conceição Evaristo: Olhares distintos sobre a violência. In: DUARTE, Constância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (org.) Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Idea, 2018. p. 209-219.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. (org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-46.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2019.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Escrevivência: sentidos em construção. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. (org.) Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 58-73.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Pensamento feminista brasileiro. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019. p. 261-278.

HOOKS, bell. Intelectuais Negras. Revista Estudos Feministas, [Florianópolis], ano 3, n. 2, p. 464-478, 2. sem. 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035. Acesso em: 22 set. 2020.

HUTCHEN, Linda. Uma teoria da paródia. São Paulo: Edições 70, 1989.

IBGE. Estatísticas de Gênero. [Rio de Janeiro]: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/apps/snig/v1/?loc=0&cat=-15,-16,55,-17,-18,128&ind=4704. Acesso em: 6 nov. 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias de Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LOBO, Luísa. Crítica sem juízo. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.

MORAIS, Juliana Borges Oliveira de. Espaços e sujeitos contemporâneos: trânsitos e percursos. In: DUARTE, Constância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (org.) Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Idea, 2018. p. 61-70.

NASCIMENTO, Beatriz. A mulher negra e o amor. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa (org.) Pensamento feminista brasileiro. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019. p. 265-268.

OLIVEIRA, Natália Fontes. Os condenados da terra: violência e maternidade. In: DUARTE, Constância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (org.) Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Idea, 2018. p. 159-173.

PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

SOBRINHO, Simone Teodoro. A violência de gênero como experiência trágica na contemporaneidade. In: DUARTE, Constância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (org.) Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Idea, 2018. p. 175-185.

TELLES, Norma. Autora. In: JOBIM, José Luís (org.). Palavras da Crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992. p. 45-64.

Published

2023-04-08

How to Cite

VIEIRA JÚNIOR, P. A.; SILVA, A. S. Lines of force of black literature in poemas from Conceição Evaristo. Signótica, Goiânia, v. 35, p. e72835, 2023. DOI: 10.5216/sig.v35.72835. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/72835. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários