Reading and inferential process: a study with chronicle genre in high school
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v34.70247Keywords:
Reading, Inference, Descriptor, High SchoolAbstract
This article aimed at analyzing how the ability to “infer implicit information in a text” was developed in reading chronicles with 2nd grade high school students. In light of the interactionist conceptions of language and reading, diagnostic activities, intervention workshops and final assessment were developed. The results showed greater appropriation of the skill by those students who established textual and extratextual inferences, revealing that they are in the process of development to reach the maximum horizon of comprehension. The study reinforces the need for continuous work with the ability, since it is one of the most complex in the reader’s development process.
Downloads
References
APPLEGATE, M. D.; QUINN, K. B.; APPLEGATE, A. J. Levels of thinking required by comprehension questions in informal reading inventories, The Reading Teacher, v. 56, n. 2, p. 174-180, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2017.
BRASIL, INEP. Brasil no Pisa 2015. Brasília: INEP, 2016. Available at: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2016/pisa_brasil_2015_sumario_executivo.pdf. Acessed on: Fev. 15th, 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares da Educação Nacional – Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC, 1998.
BRASIL, MEC. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: SAEB: ensino médio: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília, 2011. Available at: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/prova%20brasil_matriz2.pdf. Acessed on: Oct. 14th. 2018.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003[1979].
CARVALHO, R. Ensinar a ler e aprender a avaliar: avaliação diagnóstica das habilidades de leitura. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.
CRESWELL, J. W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora, 2014.
DELL´ISOLA, R. L. P. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
DELL’ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (Org.). As múltiplas faces da linguagem. Brasília: UNB, 1996. p. 69-75.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideais linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
KATO, M. A. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KINTSCH, W.; RAWSON, K. A. Compreensão. In: SNOWLING, M. J.; HULME, C. (Org.). A ciência da leitura. Tradução Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 227-244.
KLEIMAN, A. Texto e Leitor: Aspectos Cognitivos da Leitura. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, 2007.
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 15. ed. Campinas: Pontes, 1996.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2015.
LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra & Luzzatto, 1996.
LIMA, F. H. R. O desenvolvimento de habilidades de leitura e competências linguístico-discursivas em alunos do 5º do Ensino Fundamental. 216f. Thesis (Master’s Degree in Literature) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua? Em Aberto, Brasília, v. 16, n. 69, 1996.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. Braga. (Org.). Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá, PR: Eduem, 2010. p. 35-59.
MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.)
Leitura e ensino. 2. ed. Maringá: Eduem, 2010. p. 15-40.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras. 1996.
OLIVEIRA, C. M. O ensino de leitura e o processo inferencial: interfaces com a formação de professor e com as avaliações externas. 111f. Thesis (Master”s Degree in Linguistics) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.
PILOTO, M. C. Leitura: uma proposta de avaliação. 184f. Thesis (Master’s Degree in Linguistics) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
SCLIAR-CABRAL, L. Processos psicolinguísticos de leitura e a criança. Letras de Hoje, v. 19, n. 1, p. 7-20, 1996.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SPINILLO, A. G.; HODGES, L. V. S. D. Análise de Erros e Compreensão de Textos: Comparações entre Diferentes Situações de Leitura. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 28, n. 4, p. 381-388. 2012.
SPINILLO, A. G.; MAHON, E. R. Compreensão de texto em crianças: comparações entre diferentes classes de inferência a partir de uma metodologia on-line. Psicol. Reflex. Crit., v. 20, n. 3. 2007.
VERÍSSIMO, L. F. Aprenda a chamar a polícia. s/a. Available at: https://www.itatiaia.com.br/blog/jose-lino-souza-barros/aprenda-a-chamar-a-policia-texto-de-luis-fernando-verissimo. Acessed on: Aug. 7th, 2021.
VIDAL ABARCA, E. MARTINEZ RICO, G. Por que os textos são tão difíceis de
compreender? As inferências são a resposta. IN: TEBEROSKY, A. et al. (Orgs.). Compreensão de Leitura: a língua como procedimento. Porto Alegre. Artmed, p.139-153, 2003.
VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Translated from French by Michel Lahud and Yara Frateschi Vieira. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 2012[1929].
VOLOSHÍNOV, V. N. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Translation by Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza [for didactic purposes]. English Version from I. R. Titunik Russian source, 1976[1926].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)