Entrepreneur ethos and coaching scenography in an advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v34.70062

Keywords:

Ethos. Discourse. Scenography. Advertising.

Abstract

This article analyzes a television commercial for a vehicle, focusing on the production of the enunciator image and constitution of the enunciation scene. The theoretical basis is Discourse Analysis, based on studies by Dominique Maingueneau (2011, 2015a, 2020) on ethos and scenography. Methodologically, it assumes that analyzing discourse is an exercise that engenders the alternation between description and interpretation, in a non-random way, as such movement is based on the imbrication between texts and their socio-historical conditions of production. It develops the hypothesis that this advertising is based on a valued representation, that of the entrepreneur. As for the enunciation scene, it was concluded that the relationship imposed by the advertising scene (company-consumer) is placed in the background, since the receiver of the advertising comes into contact with a scenography that simulates the speech scene characteristic of the coaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMOSSY, Ruth. O ethos na intersecção das disciplinas: retórica, pragmática, sociologia dos campos. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 9-28.

AMOSSY, Ruth. Argumentação no Discurso. São Paulo: Contexto, 2018.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 5530, de 17 de junho de 2019. Dispõe sobre o reconhecimento da profissão de coach, da prática da metodologia do Coaching e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 2019.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.

FERREIRA, Marcos Aurélio de Araújo. Coaching: um estudo exploratório sobre a percepção dos envolvidos: organização, executivo e coach. 2008. 132 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

FORD Ranger 2017 - Comercial de 2016. [S. l.: s.n.], 2017. 1 vídeo (45s). Publicado pelo canal Gustavo Mendonça Land. Disponível em: https:// www.youtube.com/watch?v=BQuEUIYgRkQ. Acesso em: 20 nov. 2021.

FOUCAULT, Michel. A Coragem da Verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

HAMMAM, Trent. Neoliberalismo, governamentalidade e ética. Ecopolítica, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 99-133, 2012.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE COACHING. O que é coaching. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/coaching/o-que-e-coaching/. Acesso em: 29 nov. 2021. KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. La conversation. Paris: Seuil, 1996.

LIRA, Vinícius Costa; SILVA, Francisco Vieira da. O avesso do coach: uma análise discursiva de postagens da página Dicas Anti-Coach no Facebook. Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 182-216, 2021.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Anna Raquel;

SALGADO, Luciana. (Org.). Ethos discursivo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015a. p. 11-29.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015b.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia e incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 69-92.

MAINGUENEAU, Dominique. Frases sem texto. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em Análise do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos Discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Variações sobre o ethos. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso. In: GADET, Françoise; HAK, Tony: Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp, 1997a. p. 61-161.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio: Campinas: Editora da Unicamp, 1997b.

ROCHA, Maria Eduarda da Mota. O canto da sereia: notas sobre o discurso neoliberal na publicidade brasileira pós-1990. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 22, n. 64, p. 81-91, 2007.

SALLES, Wagner et al. O cano do coaching: uma análise crítica sobre os aspectos discursivos do triunfo ágil difundido no Brasil. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 13, n. 36, p. 3231- 3260, 2019.

STAFUZZA, Grenissa; PEREIRA, Maximiano. Sentidos do discurso coaching financeiro no enunciado vídeo publicitário ‘Meu nome é Bettina’ e possibilidade de cotejo. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 29, n. 3, p. 1685-1716, 2021.

TAVARES, Larissa Ferreira. Em busca da melhor versão contra si mesmo: sobre o coaching, a verdade e o governo pela liberdade no neolibe- ralismo. 2021. 151f. Tese (Doutorado em Administração) – Centro SócioEconômico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

THIRY-CHERQUES, Hermano. Bourdieu: a teoria na prática. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 1, p. 27-55, 2006.

Published

2022-03-21

How to Cite

KHALIL, L. M. G. Entrepreneur ethos and coaching scenography in an advertising. Signótica, Goiânia, v. 34, p. e70062, 2022. DOI: 10.5216/sig.v34.70062. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/70062. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos