A hyper-circuited novel: 2019 não passa and a short circuit in literary tradition
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v33.69127Keywords:
Digital Literature, Novel, Instagram, 2019 não passaAbstract
If art - and by extension literature - has always been done with the media of its time as proposed by Arlindo Machado, in digital contemporaneity the digital media offer possibilities and impose restrictions on writers depending on how they choose to manipulate computer codes or, yet, experiment with the media in order to expand and/or refuse the specificities of literary genre born and consolidated throughout printed culture. Thus, this article analyzes the Instagram novel intitulated 2019 não passa in order to discuss how its material subscription, in a social network, alters / expands what we have identified as typical of the novel genre.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética (a teoria do romance). São Paulo, Hucitec Editora, 2010.
BEIGUELMAN, Giselle. Reinventar a memória é preciso. In: Futuros possíveis: artes, museus e arquivos digitais. São Paulo: EDUSP/FAPESP/Itaú Cultural/Peirópolis, 2014, p. 12-33.
BRANDÃO, Jacyntho L. A invenção do romance: narrativa e mimese no romance grego. Brasília, Editora Universidade de Brasília, 2005.
DARNTON, Robert. Parte III – A palavra impressa. In: DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
DIGITAL 2021: BRAZIL. DataReportal, 2021. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2021-brazil. Acesso em: 3 mai. 2021.
DIGITAL 2021: GLOBAL DIGITAL OVERVIEW. DataReportal, 2021. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report. Acesso em: 3 mai. 2021.
EVEN-ZOHAR, Itamar. Polisistemas de cultura. Tel Aviv, Universidad de Tel Aviv -Laboratorio de investigación de la cultura, 2017. F
ALCI, Carlos Henrique Rezende. Lugares imaginários em rede - narrativas de memória em ambientes programáveis. Texto Digital, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 213-226, jul. 2013.
GAINZA, C. Nuevos escenarios literarios: hacia una cartografía de la literatura digital latinoamericana. In: MÜLLER, G.; GUERRERO, GUSTAVO; LOY, BENJAMIN (Eds.). World editors: Dynamics of Global Publishing and the Latin American Case between the Archive and the Digital Age. Berlim/Boston: De Gruyter, 2021. p. 331-349.
GAINZA, Carolina. Narrativas y poéticas digitales en América latina. Producción literaria en el capitalismo informacional. Santiago de Chile: Ed. Cuarto Propio, 2018.
GAINZA, Carolina. Literatura chilena en digital: mapas, estéticas y conceptualizaciones. Revista. Chilena de literatura. Santiago, n. 94, p. 233-256, dez. 2016.
GARRAMUÑO, F. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
HAYLES, Katherine. Literatura Eletrônica: novos horizontes para o literário. Passo Fundo: UPF/São Paulo: Global, 2009.
HOSSNE, Andrea S. Degradação e acumulação: considerações sobre algumas obras de Luiz Ruffato. In: HARRISON, Marguerite Itamar. Uma cidade em camadas: ensaios sobre o romance Eles eram muitos cavalos de Luiz Ruffato. Vinhedo: Ed. Horizonte, p. 18-42, 2007.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo, Aleph, 2009.
KLUCINSKAS, Jean; MOSER, Walter. A estética à prova da reciclagem cultural. Scripta, v. 11, n. 20, 2007.
KOMATSU, Flávio. 2019 não passa: nunca mais passará. Instagram, 2019. Disponível em: https://www.instagram.com/2019naopassa/?hl=pt-br. Acesso em: 2 ago. de 2021.
LADDAGA R. Uma fronteira do texto público: literatura e meios eletrônicos. In: OLINTO, H. K.; SCHOLLHAMMER, K. E. (Orgs.). Literatura e mídia. Rio de Janeiro: PUC/Loyola, 2002. p. 17-31. MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. Rio de Janeiro, Zahar, 2007.
MANOVICH, Lev. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Trad. Oscar Fontodrona. Barcelona: Paidós, 2005.
MANOVICH, Lev. Subjects and Styles in Instagram Photography (part 1). Manovich, 2016a. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/subjects-and-styles-in-instagram-photography-part-1. Acesso em: 7 dez, 2019.
MANOVICH, Lev. Subjects and Styles in Instagram Photography (part 2). Manovich, 2016b. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/subjects-and-styles-in-instagram-photography-part-2. Acesso em: 6 dez. 2019.
MANOVICH, Lev. Notes on Instagrammism and mechanisms of contemporary cultural identity (andalso photography, design, Kinfolk, kpop, hashtags, mise-en-scène, and cостояние). Manovich, 2016c. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/notes-on-instagrammism-and-mechanisms-of-contemporary-cultural-identity. Acesso em: 5 dez. 2019.
MANOVICH, Lev. Designing and Living Instagram Photography: Themes, Feeds, Sequences, Branding, Faces, Bodies. Manovich, 2016d. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/designing-and- -living-instagram-photography. Acesso em: 4 dez. 2019.
ROCHA, Rejane Cristina. Além do livro: literatura e novas mídias. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 47, p. 11-17, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10096/8922. Acesso em: 3 dez. 2019.
ROCHA, Rejane C. “Monstro esperançoso”: a respeito de Oratório, de André Vallias. Estudos de literatura brasileira contemporânea. Brasília, n. 47, p. 157-184, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb. br/index.php/estudos/article/view/10096/8922. Acesso em: 2 dez. 2019. R
OCHA, Rejane C. Contribuições para uma reflexão sobre a literatura em contexto digital. Revista da Anpoll. Florianópolis, nº 36, p. 160-186, 2014. Disponível em https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/ article/view/680/738. Acesso em: 2 dez. 2019.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)